رئیس شورای شهر تهران با اشاره به کند بودن سرعت صدور پروانه در تهران گفت: البته با اصلاح فرآیند‌های اداری مدت زمان صدور پروانه ساخت کم خواهد شد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: امیدوارم رشته شهرسازی در کشور ما رشد کند، البته همه شهر‌های ما ساخته شده و تنها مباحث توسعه‌ای آن‌ها مطرح است. ضمن اینکه از همان اول هم فکر توسعه شهر‌ها را نمی‌کنیم و می‌گذاریم سودجویان و بساز و بفروش‌ها جولان دهند و در کوچه‌های باریک و خیابان‌های تنگ ساخت‌ و ساز انجام دهند و بعد از مدتی این ساخت‌ و ساز‌ها بنا به دلایلی وارد محدوده شهری می‌شود و ما میراث‌دار کسانی می‌شویم که میلیونر شده‌اند و بعد از شهرسازان می‌خواهند که حالا چه طور این فرآیند را اصلاح کنند.

چمران اظهار کرد: شما به مناطق ۱۷ و ۱۹ سر بزنید چرا که این مناطق به تهران اضافه شده‌اند، اما ببینید که چگونه وارد حریم تهران شده و اول هم با ساخت‌ و ساز‌های غیرمجاز شروع شدند و بعد به آن‌ها آب و برق و تلفن می‌دهند، در حالی که این ساختمان‌ها غیرمجاز هستند و بعد از آن هم دیگر وارد محدوده شهری می‌شوند، در حالی که این ساختمان‌ها بر اساس فرآیند معماری و شهرسازی تشکیل نشده، بلکه به شهر تحمیل شده و ما هم بعدا مجبور هستیم به آن‌ها که بعضا فرسوده هستند مجوز ساخت بدهیم که اگر ندهیم با یک زلزله شرایط‌شان بدتر از غزه امروزی می‌شود و بعد یک عده می‌آیند و می‌گویند که این ساختمان‌ها خلاف قانون بوده است و شروع به فضاسازی می‌کنند که البته نظرشان درست است، اما باید مناسبات روز را هم در نظر بگیرند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به طراحی محله «سجاد شهر مشهد» آن را الگوی مناسبی از شهرسازی خواند و اظهار کرد: در شهر تهران شهرسازی کار بسیار سختی است، اما در محله سجاد شهر مشهد طراحی‌های شهرسازی انجام شد و از نظر معماری و شهرسازی به صورت اصولی ساخته شد و حالا هم می‌بینیم که ساختمان‌های این محله جزو گران‌ترین ساختمان‌هاست و باید بگویم که بساز بفروش‌های ما برنامه‌ریزی نمی‌کنند چرا که اگر از اول ساختمان و یا منطقه‌ای را که می‌سازند درست و اصولی طراحی کنند، می‌توانند با قیمت خوب آن ساختمان‌ها را بفروشند.

به گفته وی، "بساز بفروش‌ها به درآمد‌های آنی فکر می‌کنند و به زندگی مردم آسیب می‌رسانند و شهرداری باید آماری دهد که چند درصد ساختمان‌ها واقعا توسط شهرسازان و معماران ساخته می‌شود که البته بعید می‌دانم تعدادشان زیاد باشد، چرا که بیشتر طراحی‌ها و ساختمان‌ها توسط کسانی ساخته می‌شود که دانشگاه نرفته‌اند و چشم‌شان به مسائل فرهنگی ایران نیست و چشم‌شان به آن سوی آب‌هاست و از معماری خارجی تقلید کورکورانه می‌کنند و بعد در رسانه‌ها این نوع معماری‌شان را تبلیغ می‌کنند.

چمران اظهار کرد: البته این مساله تا حدودی کنترل شده است و واقعا من از نمای ساختمان‌هایی که کولر در آن است و کانال کولر را هم به مانند فنر یک مدلی طراحی کرده‌اند رنج می‌برم چرا که نمای زیبای شهر حق شهروندان است و آن‌ها باید زیبایی را ببینند نه این که بر محلات گران‌قیمت تهران نما‌های «اجق و جق» می‌سازند و نام آن را نمای زیبا می‌گذارند.

وی با اشاره به طرح این سوال که چرا معاونان شهرسازی در مناطق شهرساز و معمار نیستند؟ افزود: متأسفانه از توانمندی معماران و شهرسازان استفاده نمی‌شود و افرادی را انتخاب می‌کنند که تازه باید اصول معماری و شهرسازی را یاد بگیرند و لازم است از تخصص‌ها به درستی در جای خود استفاده کرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه "من همیشه به معاون شهرسازی در خصوص روند کند صدور پروانه در شهر تهران گلایه می‌کنم"، تصریح کرد: چه طور دبی می‌تواند فرایند صدور پروانه‌اش را کاهش دهد، اما ایران که پیش‌قراول مسیر معماری و شهرسازی است، نمی‌تواند؟ هرچند که معاونت شهرسازی مقصر نیست بلکه به دلیل وجود سیستم و فرآیند اداری نامناسب که باید هم اصلاح شود، صدور پروانه زمانبر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار