کارگردان تئاتر «رویای اسبی به نام شبرنگ» گفت: این اثر نمایشی که به داستان زندگینامه «کیخسرو» از توران تا ایران می پردازد، در تلاش است تا برای کودکان و نوجوان نسل حاضر الگویی از شاهنامه فردوسی ارائه دهد.

محمد جهان پا روز سه شنبه در نشست خبری بعد از اجرای این اثر نمایشی در سالن اصلی تئاتر شهر در جمع خبرنگاران گفت: این اثر حاصل کار مشترک من و "مهدی سیم ریز" نویسنده و دارنده دکتری ادبیات حماسی است که تاکنون در سه اثر «آش آشتی کنان، آهوان و رویای اسبی به نام شبرنگ» همکاری مشترک داشته ایم و دلیل انتخاب کیخسرو برای اجرای این اثر، انتخاب یک الگو برای کودکان و نوجوانان با توجه به تجربه مشترک ما از حضور در هفت دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بود.

وی نخستین کار نمایشی خود در مورد داستان‌های شاهنامه را "افسانه ماردوش" ذکر و بیان کرد: کیخسرو سراسر خرد و عقل و احترام به بزرگتر است و تمام اتفاقاتی که برای وی در شاهنامه می‌افتد، از جمله چوپانی، طرد شدگی و یتیم بودن و ... تجربه اکثر پیامبران است که در سرزمین توران رخ می‌دهد.

جهان پا توران را سرزمین ترکستان چین و بعد از هرات دانست و گفت: کیخسرو دوران سختی را در توران پشت سر می‌گذارد تا بتواند به ایران آمده و پادشاه شود و انتقام جنگ‌های ۲۰۰ ساله ایران و توران را بگیرد.

کارگردان تئاتر اسبی به نام شبرنگ تصریح کرد: عوامل این اثر نمایشی ۴۰ نفر هستند که بازیگران آن از سه نسل تئاتر مشهد در دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ انتخاب شده اند و حدود یک ماه و نیم برای آماده شدن این اثر تمرین کرده اند، همه چیز از دکور، لباس، موسیقی و طراحی صحنه و ملزومات اولیه کار برای تمرین بازیگران آماده بود، لذا بازیگران به این نتیجه رسیدند که باید تلاش حداکثری داشته باشند و وقت خود را به بطالت نگذارند.

وی نیمی از بازیگران تئاتر رویای اسبی به نام شبرنگ را دانشجویان تئاتر و دانش آموزان هنرستان هنر‌های زیبا مشهد برشمرد و گفت: آنان تمام ساعات روز خود را با تئاتر می‌گذرانند لذا همبستگی آنان برای اجرایی فاخر در این تئاتر و حضور سه نسل از بازیگران تئاتر مشهد در این اثر بسیار درخشان بود.

جهان پا هزینه کل اجرای این تئاتر را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ذکر و بیان کرد: همه این مبلغ از هزینه شخصی تامین شده است و هیچ نهاد یا دستگاه اجرایی از آن حمایت نکرده است، حتی از آن جهت که دیگران گمان نکنند از آنتنی استفاده کرده باشم، از استفاده از بیلبورد‌های تبلیغاتی شهری برای این تئاتر خودداری کردم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.