رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به شرایط بارش‌های کمتر از نرمال در غرب و جنوب غرب، کشت پاییزه در این مناطق تا دو هفته آینده باید به تاخیر بیفتد.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی گفت: شرایط کشت پاییزه برای کشاورزی در حوزه غرب اعم از استان‌های کرمانشاه، مرکزی، همدان، لرستان، کردستان، آذربایجان ها، نوار شمالی کشور، شمال خراسان رضوی و خراسان شمالی از لحاظ دریافت بارش‌های موثر که بتواند رطوبت کافی در ۱۰ سانتی متری خاک ایجاد کند و به عبارتی زراعت گندم و جو را پشتیبانی کند تا خسارتی از این حیث وارد نشود، نداشتیم.

به گفته او، با توجه به آنکه شرایط بارش در کل کشور ۲۰ درصد کمتر از نرمال است و همواره طی ۲ هفته آینده بارش‌های چندانی نداریم، از این رو انتظار می‌رود که با تغییر شرایط بارش از اواخر آبان و ابتدای آذر کشاورزان بتوانند کشت را انجام دهند.

وظیفه ادامه داد: بنابر مدل‌های اقلیمی بارش در حوزه غرب و جنوب غرب همچون استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر کمتر از نرمال است و به رغم پیش بینی بارش‌های مناسب در نیمه دوم آبان، اما بدلیل رخداد شرایط الگوی مشخص در اروپای شرقی و هجوم هوای گرم از شمال آفریقا به سمت اروپای شرقی مانع فعالیت سامانه‌های بارشی می‌شود.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه طی ۲ هفته آینده بی هنجاری مثبت دمایی خواهیم داشت، افزود: کشاورزان شمال غرب و غرب که اقدام به کشت کردند، نگرانی نداشته باشند چراکه بارش‌های اخیر در حدی بوده که نیاز آن‌ها را رفع کند. اما کشاورزان حوزه غرب و جنوب غرب همچون فارس و بوشهر که کشت پاییزه را انجام ندادند، کماکان تا ۱۰ روز آینده باید صبر کنند تا دچار خسارت نشوند.

او گفت: با توجه به بارندگی‌های کمتر از نرمال در اغلب نقاط کشور و پیش بینی شرایط بارش در ۲ هفته آینده، کشاورزان جنوب غرب با هماهنگی اداره کشاورزی استان‌ها و توصیه کارشناسان ترویج کشت را انجام دهند تا دچار خسران نشوند چراکه در صورت بی توجهی به توصیه‌ها و انجام کشت پاییزه بدلیل آسیب بذر، برداشت محصولشان کاهش می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار