یک موسسه مطالعات آمریکایی نکاتی کلیدی را درباره سخنرانی اخیر دبیرکل حزب الله لبنان منتشر کرده است.

یک موسسه مطالعات آمریکایی نکاتی کلیدی درباره سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان منتشر کرد که در آن وی درباره پیشینه و تحولات نبرد «سیل الاقصی» (طوفان الاقصی) در فلسطین اشغالی و جهان صحبت کرد.

موسسه تحقیقات خاورمیانه اعلام کرد که سید نصرالله سخنرانی‌ انجام داد که بسیار مورد انتظار بود و از آنچه او گفت می‌توان سه نکته اصلی را استخراج کرد:

۱. نه فراخوانی برای تنش زدایی و نه اعلام نبردی همه جانبه

بر اساس گزارش این موسسه، ابتدا مشخص شد که این سخنرانی نه فراخوانی برای کاهش تنش نظامی بین حزب‌الله و  رژیم صهیونیستی بود و نه فراخوانی برای نبرد همه جانبه بین دو طرف.

در این گزارش آمده است: «سید حسن نصرالله تأیید کرد که حزب‌الله در جنگ از ۸ اکتبر شرکت کرده است و گفت که تشدید تنش‌ها در آینده توسط حزب‌الله به دو عامل بستگی دارد: تحولات غزه و حملات اسرائیل به خاک لبنان. سید نصرالله خط قرمزی را در مورد حملات اسرائیل به خاک لبنان تعیین کرد و آن این است که هر حمله اسرائیل به غیرنظامیان لبنانی با هدف قرار دادن غیرنظامیان اسرائیلی مواجه خواهد شد».

در مورد آینده، سید نصرالله تاکید کرد که همه گزینه‌ها همچنان روی میز هستند از جمله آنچه که او به عنوان امکان «لغزش به سمت جنگ» توصیف کرد و از طریق روند تدریجی تشدید تنش از نظر شدت و گستره جغرافیایی و تبادل حساب شده آتش بین دو طرف می‌تواند به جنگ در مقیاس بزرگ گسترش یابد.

۲. روایت مشارکت حزب الله در جنگ شکل گرفت

بر اساس این گزارش، هدف اولیه سخنرانی ۳ نوامبر این بود که مخاطبان داخلی حزب الله، هم پایگاه اصلی آن در جامعه شیعی لبنان و هم در جوامع سنی و مسیحی، شروع به شکل دادن به روایت مربوط به مشارکت حزب الله در جنگ غزه کنند. روایت حزب‌الله در طول حضورش در جنگ سوریه به‌ طور قابل توجهی توسعه یافت و باید منتظر تحولی مشابه در روایت حزب‌الله با توسعه جنگ غزه باشیم.

همچنین این گزارش می‌افزاید که به گفته سید حسن نصرالله، اهداف مورد انتظار در درجه اول توقف تجاوز به غزه و در مرحله دوم پیروزی مقاومت فلسطین و به ویژه پیروزی حماس است.

۳. مخاطب آمریکایی دومین مخاطب هدف سخنرانی بود

در این گزارش همچنین آمده است که مردم آمریکا دومین مخاطب هدف سخنرانی دبیرکل حزب‌الله بودند، زیرا سید حسن نصرالله با اشاره غیرمستقیم به حمله به پادگان تفنگداران دریایی در بیروت مستقیماً آمریکا را تهدید کرد. لحن واضح تهدید این بود: فرزندان و نوه‌های کسانی که این حمله را انجام دادند، هنوز زنده هستند.

از نظر این موسسه آمریکایی دبیرکل حزب الله تاکید کرد که پیام به آمریکا واضح است و در صورت وقوع یک جنگ منطقه‌ای گسترده تر، مشارکت  آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی بدون هزینه نخواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار