رونمایی لوح ثبت جهانی کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی

جشن رونمایی از لوح ثبت جهانی کاشان، به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی در تالار فرهنگسرای مهر برگزار شد.

معاون صنایع دستی و هنر‌های صنایع وزارت میراث فرهنگی در آئین پاسداشت ثبت کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی، نساجی سنتی کاشان را در جهان سرآمد دانست و گفت: هنرمندان صنایع دستی و نساجی سنتی در پیوند با میراث فرهنگی در خانه‌های تاریخی و در معرض دید گردشگران تولید کار می‌کنند.


مریم جلالی افزود: این انسجام گردشگری و میراث فرهنگی موجب رونق صنایع دستی شده است و امیدواریم در راستای گردشگری تجربه‌محور این تار و پود را تجربه و یک خاطره خوب در ذهن خود ثبت کند و از این رو تعداد خانه‌های تاریخی که در خدمت صنایع دستی قرار می‌گیرند، روز به روز افزایش پیدا می‌کند.


او  گفت: در هماهنگی صورت گرفته با وزیر میراث فرهنگی مقرر شدتمامی خانه‌های تاریخی برای نمایش و فروش و آموزش صنایع دستی تجهیز شود و این عزم را می‌طلبد که با هماهنگی هنرمندان در پیوند خود علاوه بر نمایش صنایع دستی، فروش این محصولات را داشته باشیم.


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان هم در این آئین گفت:نساجی سنتی کاشان با پیشینه و تمدن چندین هزار ساله سیلک کاشان گره خورده که توسعه و تربیت هنرمندان نساجی سنتی در کاشان یک ضرورت است.


احمد دانایی نیا افزود: فعالان حوزه نساجی سنتی در حرفه‌های زری‌بافی، مخمل‌بافی، گلیم‌بافی فعال هستند و هم اکنون ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در ۲۵ کارگاه به تولید محصول و آموزش هنرجویان اشتغال به کار دارند.


او گفت: حفظ اصالت منطقه کاشان و تداوم فعالیت این حرفه‌های اصیل، یک ضرورت است و بر این اساس، باید استادکاران بازنشسته که فعالیتی ندارند را برای آموزش و تربیت شاگردان به همکاری دعوت کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان تأکید کرد: توسعه و تقویت کارگاه‌های سنتی نساجی به عنوان یک هنر صنعت اصیل ایرانی، فرصتی برای توسعه صادرات صنایع‌دستی ایران قلمداد می‌شود.


کاشان سال ۱۳۹۷ در شورای ملی صنایع دستی به‌عنوان شهر ملی نساجی پس از داوری انتخاب شد و در شهریور امسال با نظر شورای جهانی صنایع دستی به‌عنوان شهر جهانی نساجی انتخاب شد.


وجود بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده، بیش از ۳۴۰ اثر در فهرست میراث ملی، حدود ۴۵ اثر ثبت شده در حوزه میراث فرهنگی ناملموس و ٣ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی شامل باغ‌موزه فین، مهارت‌های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی- مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال، منطقه کاشان را در جغرافیای تاریخی-فرهنگی کشور و جهان شاخص کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.