مراسم پاسداشت ثبت جهانی کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی

با حضور وزیر میراث فرهنگی فردا مراسم پاسداشت آئین ثبت جهانی کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی برگزار می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: این مراسم فردا ۱۵ آبان از ساعت ۱۴ با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل مجموعه تالار شهر (فرهنگسرای مهر) کاشان برگزار می‌شود.


احمد دانایی فر افزود: فعالان حوزه نساجی سنتی در حرفه‌های زری‌بافی، مخمل‌بافی، گلیم‌بافی فعالیت می‌کنند و هم اکنون ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در ۲۵ کارگاه به تولید محصول و آموزش هنرجویان اشتغال به کار دارند.


او  افزود: حفظ اصالت منطقه کاشان و تداوم فعالیت این حرفه‌های اصیل، یک ضرورت است و بر این اساس، باید استادکاران بازنشسته که فعالیتی ندارند را برای آموزش و تربیت شاگردان دعوت به همکاری کنیم.


رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: توسعه و تقویت کارگاه‌های سنتی نساجی به عنوان یک هنر صنعت اصیل ایرانی، فرصتی برای توسعه صادرات صنایع‌دستی ایران قلمداد می‌شود.


کاشان در سال ۱۳۹۷ در شورای ملی صنایع دستی به‌عنوان شهر ملی نساجی از سوی هیئت داوران انتخاب و در شهریور امسال با نظر شورای جهانی صنایع دستی به‌عنوان شهر جهانی نساجی انتخاب شد.


فردا ۱۵ آبان هم از لوح «شهر کاشان شهر جهانی نساجی» رونمایی می‌شود.


وجود بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده، بیش از ۳۴۰ اثر در فهرست میراث ملی، حدود ۴۵ اثر ثبت شده در حوزه میراث فرهنگی ناملموس و ٣ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی شامل باغ‌موزه فین، مهارت‌های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی- مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال، منطقه کاشان را در جغرافیای تاریخی-فرهنگی کشور و جهان شاخص کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.