رویوران گفت: صهیونیست‌ها در تبلیغات خود به گونه‌ای مطرح می‌کنند که برای جنگ طولانی مدت آماده هستند، اما آنها می‌دانند که توان ادامه را ندارند.

حسين رویوران کارشناس غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاارن درباره سخنرانی سید حسن نصرالله اظهار کرد: صحبت‌هایی که سید حسن نصرالله در سخنرانی خود مطرح کرد یک سری خط قرمز‌های جدیدی را مطرح کرد. یکی از آن ها، این بود که تهدید آمریکا نه تنها هیچ تاثیری ندارد بلکه اگر آن‌ها وارد جنگ شوند ما سلاح‌هایی را که می‌توانند آسیب جدی به آن‌ها وارد کند  نیز در اختیار داریم.

وی گفت: نکته دوم که سید حسن نصرالله عنوان کرد آن بود که خط قرمز ما شکست مقاومت است و مقاومت باید پیروز  میدان باشد و اگر کسی در جهت نابودی  مقاومت اقدام کند رفتار دیگری را با او خواهیم داشت.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد نکته سوم هم در ارتباط با لبنان بود. سید حسن نصرالله عنوان کرد اگر رفتار صهیونیست‌ها  در قبال لبنان در همین جنگ کنترل شده تغییر کند، لبنان نیز رفتار خود را تغیر خواهد داد.

وی گفت: در کل می‌توان گفت که سید حسن نصرالله یک سری از باید‌ها و نباید‌ها را در سخنرانی خود مطرح کرد.

رویوران در ارتباط با آینده این جنگ و آتش بس احتمالی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند که به دنبال آتش بس نیست. اظهارات گالانت این بود که ما اگر جنگ یک سال هم طول بکشد آماده هستیم. اما به نظرم این واقعی نیست و بیشتر این حرف بلوف و دروغ بود. مدیر بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در روز‌های گذشته اعلام کرد که زیان آن‌ها در این جنگ ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود و همین نشانه‌ای برای این دروغ می‌تواند باشد.

وی اظهار کرد:رژیم صهیونیستی توان ادامه این جنگ را ندارد و هر چند که در تبلیغات خود به گونه‌ای مطرح می‌کند که برای جنگ طولانی مدت هم آمادگی دارد، اما اکنون اقتصاد آن‌ها تعطیل شده است اشغالگران در پناهگاه هستند و این وضعیت نمی‌تواند استمرار داشته باشد؛ لذا محتمل ترین سناریو آتش بس است خصوصا که غرب شدیدا تحت فشار افکار عمومی است.  

وی گفت: روز گذشته در ۵۰ شهر آمریکا تظاهرات بود و یکی از بزرگترین تظاهرات در یک دهه اخیر را در واشنگتن دیدیم. لذا این فشار افکار عمومی به آمریکا و غرب خصوصا در آستانه جریان‌های انتخاباتی در آمریکا که در سال آینده برگزار می‌شود را نمی توانند نادیده بگیرند.

وی درباره سکوت مجامع بین المللی اظهار کرد: اجماع جهانی علیه صیونیست‌ها وجود دارد. در مجمع عمومی سازمان ملل ۱۲۰ کشور بر علیه آن‌ها بودند و در مقابل ۱۳ کشور حامی صهیونیست ها  به آتش بس رای ندادند. اما ساختار کنونی ساختاری مبتنی به زور است. آمریکا حق وتو دارد و در مدت یک ماه چندین بار از این حق استفاده کرده و مانع از آتش بس شده اند و این وقت گرفتن برای صهیونیست‌ها برای آن است که آن‌ها بتوانند آبروی خود را به گونه‌ای ترمیم کند.

وی ادامه داد: در این یک ماه صهیونیست‌ها نتوانستند شکست خود را پوشش بدهند و این مهلت تا همیشه نمی‌تواند تمدید شود. بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز مطرح کرده است که آمریکا تحت فشار شدیدی است لذا ممکن است آمریکا برای مدتی این چنین به حمایت از صهیونیست‌ها بپردازد، اما برای همیشه امکان پذیر نیست.

وی درباره موضع گیری ایران گفت: موضع کشور ما حتما با تغییر شرایط تغییر خواهد کرد، اما با همین شرایط امکان دارد روند کنونی را ادامه دهیم. جنگ استثنایی در غزه اتفاق افتاده است. رفتار حزب الله، مقاومت در عراق و یمن هم استثنایی است و آیا ایران هم ممکن است رفتاری استثنایی از خود نشان دهد؟

وی گفت: صحبت‌ها و احتمال‌هایی مطرح می‌شود، اما تا به امروز بعید می‌دانم ایران قصد ورود به جنگ را داشته باشد و اساسا نیازی نیست که انجام این اقدام را در نظر بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار