طبق آمار سال ۱۴۰۰ چهل درصد از زایمان‌ها به صورت سزارین بوده که کاهش این آمار در برنامه‌های اصلی دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند قرار گرفته و تا حدی مثمر ثمر بوده است.

موسوی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در برنامه پرسمان صدا و سیمای خراسان جنوبی گفت: نگاه کلان در کشور و در استان این است که زایمان‌ها به سمت زایمان طبیعی برود، زیرا مشکلات زیادی بعد از انجام سزارین برای سلامت مادران ایجاد می‌شد و طبق آمار در سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد از زایمان‌ها به صورت سزارین انجام شده است.

او افزود: قرار شد بعد از این آمار رویکرد‌ها به سمتی برود تا این آمار به ۳۰ درصد برسد که هنوز به این آمار نرسیده‌ایم، اما تلاش‌ها انجام می‌شود و طی بررسی‌ها مشخص شد که یکی از بیمارستان‌ها در استان آمار بالایی در انجام عمل سزارین دارد و تذکر جدی و پیگیری‌ها صورت گرفته و منتظر کاهش آمار از سمت این بیمارستان هستیم و غیر از این بیمارستان که جزو بیمارستان‌های وابسته به ما نیست، مشکل خاص دیگری نداریم.

موسوی میرزایی در ادامه به بحث غربالگری اشاره و بیان کرد: خارج شدن بحث اجباری بودن غربالگری که عمدتا برای تشخیص بیماری سندرم داون است به معنی نادیده گرفتن سلامت افراد نیست و این موضوع موافق و مخالفانی داشت که در نهایت سیاست‌های فعلی بر این شد که غربالگری اجباری نباشد، اما آزمایشات ژنتیک همچنان به وسیله بهزیستی صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در زمینه مراکز نابروری نیز در استان مرکز ۳ و ۲ داریم و پیگیر هستیم تا در شهرستان‌های طبی، فردوس، قاین و نهبندان مجوز تأسیس مرکز ناباروری بگیریم.

او عنوان کرد: در زمینه گلایه مردم در مورد گرانی دارو‌ها نیز حرف مردم را قبول داریم، ولی دارو‌ها متناسب با تورم نرخ آن‌ها بالا رفته است و در دارو‌های عادی به وسیله بیمه‌ها تلاش داریم که پرداختی مردم کم شود، اما در مورد دارو‌های مکمل و گیاهی بیمه‌ها هنوز ورود پیدا نکرده اند که امیدواریم این موارد نیز در سبد پرداختی آن‌ها قرار بگیرد.

موسوی میرزایی اظهار کرد: در مورد کمبود پزشک نیز از شهریور به بعد به دلیل تمام شدن طرح پزشکان، با مشکل کمبود پزشک متخصص مواجهیم که از هیچ تلاشی برای جذب و نگه داشتن پزشکان بازداری نمی‌کنیم و از دو تا سه هفته آینده امیدواریم با توزیع پزشک متخصص بتوانیم جذب پزشکان را بالا ببریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: گلایه دیگر مردم مبنی بر این است که چرا درمانگاه شبانه روزی در شهر نداریم و در جواب باید گفت که هنوز کسی در بخش خصوصی اعلام آمادگی نکرده است و ما آمادگی داریم که مجوز لازم را در صورت تقاضا بدهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.