دبیرکل سابق سازمان ملل در خصوص سخنان وزیر خارجه آمریکا مبنی بر حق دفاع رژیم صهیونیستی، این اظهارات را مخالف منشور سازمان ملل دانست.

محمد البرادعی، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر حمایت از حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود در برابر مقاومت، گفت که این اظهارات با منشور سازمان ملل در تضاد است.

به گزارش آرتی، البرادعی با انتشار پستی در صفحه خود در پلتفرم x (توییتر سابق)، در خصوص اظهارات آنتونی بلینکن در امان، پایتخت اردن در حاشیه دیدار با تعدادی از وزرای خارجه عرب درباره موضوع غزه نوشت: «تمام جهان از جمله سازمان ملل و همه سازمان‌های بشردوستانه، به جز اسرائیل و آمریکا که حذف حماس را اولویت می‌خوانند آتش‌بس در غزه را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند. قربانی کردن جان هزاران غیرنظامی با تعبیر حق دفاع از خود مطابق با منشور ملل متحد نیست و نقض آشکار مفاد حقوق بین‌الملل بشردوستانه است.»

 ماده ۵۱ فصل هفتم منشور سازمان ملل در خصوص اقدامات اتخاذ شده در موارد تهدید علیه صلح، نقض آن یا تجاوز به غیرنظامیان یک کشور می‌باشد و مقرر می‌دارد در صورت حمله‌ مسلحانه علیه یک عضو سازمان ملل متحد، تا زمانی که شورای امنیت اقدامات لازم را برای حفظ سلح و امنیت بین المللی به عمل آورد، هیچ یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع مشروع انفرادی یا دسته جمعی اعضاء لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.

در ادامه اعضاء باید اقداماتی را که در اعمال این حق دفاع از خود به عمل می‌آورند فورا به شورای امنیت گزارش دهند. این اقدامات به هیچ وجه در اختیار و مسئولیتی که شورای امنیت طبق این منشور دارد و به موجب آن برای حفظ و اعاده صلح و امنیت بین المللی در هر زمان که ضروری تشخیص دهد اقدام لازم به عمل آورد، تأثیری نخواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۱۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
دبیر کل آژانس انرژی اتمی بود
آخرین اخبار