یکی از دستاورد‌های جدید خودروساز چینی چری، کانسپتی مدرن و آیرودینامیک با نام آئرو (Aero) است.

شرکت چری چندی پیش در رویداد اختصاصی «روز تکنولوژی» برخی از آخرین دستاورد‌های خود را به‌نمایش گذاشت. یکی از دستاورد‌های این خودروساز چینی کانسپتی مدرن و آیرودینامیک با نام آئرو (Aero) است. این کمپانی ادعا می‌کند کانسپت مذکور ضریب درگی برابر با ۰.۱۶۸ دارد. اگر این ادعا درست باشد، باید گفت چری آئرو آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان لقب می‌گیرد.

کانسپت چری آئرو ابعاد نسبتاً بزرگی دارد. طول این مفهومی پیشرفته ۵.۳ متر و عرض آن برابر با ۲.۱ متر است. ارتفاع این خودرو ۱.۴ متر بوده و کف اتاق آن ۱۲۰ میلیمتر با زمین فاصله دارد.

نکته جالب اینکه ظاهر چری آئرو برخلاف سایر کانسپت‌های آیرودینامیک، خیلی عجیب‌وغریب نیست و شبیه یک پروتوتایپ آماده تولید به‌نظر می‌رسد.

 از لحاظ نمای ظاهری، کانسپت چری آئرو بدنه‌ای سیال و یکدست دارد. برای کاهش میزان مقاومت بدنه در برابر جریان هوا، مهندسان چری آینه‌های جانبی را حذف کرده‌اند و تصاویر اطراف خودرو از طریق دوربین در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

در این کانسپت چینی دستگیره‌های در کشویی هستند و وقتی که خودرو شروع به حرکت می‌کند، دستگیره‌ها با بدنه هم‌سطح می‌شوند. از آنجایی که این کانسپت از پیشرانه برقی سود می‌برد، در دماغه خودرو خبری از جلوپنجره مشبک نیست.

در نمای عقب یک اسپویلر بیرون‌زده از بدنه و دیفیوزر سرتاسری وجود دارد. این دو قطعه با همکاری هم جریان هوا را بدون ایجاد تلاطم به پشت خودرو هدایت می‌کنند. رینگ‌های چری آئرو به قالپاقی مخصوص مجهز هستند.

این قالپاق‌ها نقشی کلیدی در انتقال جریان هوا و جلوگیری از ایجاد تلاطم دارند. برای افزایش جذابیت بصری، این قالپاق‌ها نورپردازی شده‌اند.

نمای روبروی خودرو آئرو

در رابطه با مشخصات فنی کانسپت چری آئرو اطلاعاتی در دست نیست. فقط می‌دانیم که این مفهومی پیشرفته نیروی خود را از یک پیشرانه تمام الکتریکی دریافت می‌کند.

اهمیت آیرودینامیک در خودرو‌های برقی

با برقی‌سازی خودروها، اهمیت مباحث آیرودینامیک حالا بیش از هر زمان دیگری است؛ زیرا این فاکتور مستقیماً بر میزان مصرف انرژی و مسافت قابل پیمایش خودرو‌ها تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر خودرو‌های برقی از لحاظ برد حرکتی، ضعیف‌تر از رقبای بنزینی هستند و اکثر آن‌ها در رانندگی‌های روزمره بردی بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ کیلومتر دارند.

یکی از راهکار‌هایی اصلی در بهبود برد حرکتی این نوع خودرو‌ها ارتقای آیرودینامیک است. به‌همین خاطر سازندگان چنین مدل‌هایی توجه ویژه‌ای به مباحث آیرودینامیک دارند.

چری و تلاش برای تولید خودرو‌های سبز پیشرفته

چری در بازار خودرو‌های سبز چین، جایگاهی میانی دارد. این کمپانی در تلاش است با تولید مدل‌های پیشرفته و رده‌بالا جایگاه خود را ارتقا دهد. این خودروساز چینی در همایش اختصاصی خود اعلام کرد که در عرض دو سال آینده ۳۹ خودروی سبز را راهی بازار می‌کند. از این خودرو‌ها ۲۴ مدلی هیبریدی و ۱۵ مدل برقی خواهد بود.

چری برای تحقق اهداف خود با همکاری هواوی برند جدید لوکسید را تأسیس کرده است. این برند چندی پیش اولین محصول خود را با نام لوکسید S ۷ معرفی نمود.

خودرو آئرو

طبق آمار، چری در ماه سپتامبر ۱۹۰،۰۸۰ دستگاه خودرو به مشتریان خود تحویل داده است. با این رکورد، سومین ماه متوالی است که چری موفق به فروش ماهانه بیش از ۱۵۰ هزار خودرو می‌شود.

این شرکت در بخش خودرو‌های سبک عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده چین را در اختیار دارد. براساس گزارش مؤسسه کانالیس، در نیمه نخست امسال میزان صادرات چری به بازار‌های خارجی ۱۴.۹ درصد رشد کرده است.

منبع: دیجیاتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پیمان قشلاقی
۲۱:۳۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
یعنی از پیکان وانت بهتره ؟
فکر نکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
علم آیرودینامیک از اروپا و امریکا سرچشمه گرفته و بهترین طراحان دنیا را در اختیار دارند اسپرتی ترین خودرو ها در اروپا ساخته می شود پس با دیده شک به ساخت چین نگاه کنید چرا که استاندارد ها متفاوت است همانگونه که در تست ایمنی سطح تست در اروپا بسیار بالاتر از چین است و بهترین خودرو های چینی با کمک قطعاتی با کیفیت از ژاپن و آلمان و فرانسه و امریکا و... ساخته می شود . قطعات ترمز و سیستم های پیشرفته کنترل پایداری موتور های با قدرت و کم مصرف و کم صدا و گیربکس های اتوماتیک و ... از میتسوبشی و نیسان و بنز و ب ام دبلیو و رنو .....هستند یا با کمک آنها ساخته می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
کی گفته
علم آیرودینامیک دست سایپا و ایرانخودرو هست و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
اگه دست شورای رقابت بهش برسه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
هر جور طراحی بشه باز به پراید و تیبا و ساینا نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
بسیار عالی. خودروسازان ایرانی همکاری خودشان با خودروسازان چینی بیشتربکنند. واقعا چین در صنایع حمل و نقل بطور کلی آخر پیشرفت و فناوری شده است شما این موضوع را در حمل و نقل ریلی هم می توانید ببینید و در موضوع حمل و نقل هوایی هم بزودی آخر فن آوری نوین خواهد شد.
Germany
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
افق دیدت واسه فن آوری خودروسازی بالاتر از چین رو نمیبینه توی دنیا؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
خوشا بحال کسانی ک سوار این ماشینها می شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
خخخخ
بسیار عالی
مدیران ایرانخودرو و سایپا ببینند
آخرین اخبار