معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز برداشت سنجد از ۱۷ هکتار باغ در استان گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۳۵ تن سنجد از باغ‌های استان تولید و روانه بازار مصرف شود.

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: درخت سنجد در برابر شوری خاک و کم آبی مقاومت زیادی دارد و عملکرد تولید این میوه در هر هکتار دو تن است.

دیانتی، با بیان اینکه میوه سنجد در چهار نوع عنابی، پاییزی، سفید و سیاه در استان کشت می‌شود، افزود: تولید این میوه به جهت کم‌آب‌بر بودن مورد حمایت سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد.

وی گفت: سنجد به طور عمده در کنار نهر‌ها و به صورت پراکنده در باغ‌ها کاشته می‌شود و در مواقعی به عنوان بادشکن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیانتی افزود: این محصول به جهت خواص دارویی متعددی که دارد، مورد توجه کشاورزان و صنایع دارویی قرار گرفته و تقاضا برای احداث باغ‌های سنجد رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: میوه سنجد هم به صورت غذایی و هم به صورت دارویی استفاده می‌شود که این میوه دارای انواع پروتئین ها، اسید‌های آمینه، چربی‌ها و قند‌ها مثل فروکتوز و دارای خواص دارویی بسیاری بوده و پاک کننده معده و روده به شمار می‌رود.

دیانتی، با بیان اینکه این میوه همچنین صفرا را کنترل کرده و برای درمان اسهال خونی مفید است، گفت: دیگر ویژگی این میوه دارویی کاهش درد استخوان و آرتروز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: استفاده از اسانس گل سنجد که به تازگی خیلی رایج شده است، اثرات آرام بخش، ضددرد، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضدعفونی داشته و در درمان و پیشگیری سرطان و بیماری ام اس نیز بسیار مؤثر است.

دیانتی افزود: از چوب درخت سنجد در صنایع چوب اعم از صنایع خاتم سازی، تهیه روکش‌های نقش دار و حتی تهیه عصا و چوب دستی و مجسمه‌های چوبی استفاده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.