پیگیری آسیب‌های معادن کرکس کوه

معضلات معادن کرکس کوه در شهرستان نطنز در حال پیگیری و بررسی است.

 حسین اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: باتوجه به بازدید رییس سازمان حفاظت محیط زیست استان از معادن ِمنطقه طرق‌رودِ نطنز در خرداد ماه در یک ضرب الاجل یک ماهه دستور پیگیری قانون شکنی‌های معادن در این منطقه را داد که بر مبنای این دستور آخرین وضع معادن برای برداشت و رعایت ضوابط قانونی و محدوده برداشت در حال بررسی و اقدام است.

حسین اکبری افزود: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در حال مکاتبه و پیگیری از آب منطقه‌ای در مورد اثرات معادن بر منابع آب و جهاد کشاورزی و با صنعت و معدن برای بررسی مجوز معادن و زمان پروانه‌های بهره‌برداری است.

او با اشاره به اینکه کرکس کوه اهمیت بسیاری در تامین ذخایر آبی، تعدیل آب هوا و پیشگیری از کویر دارد گفت: تخریب زیستگاه‌ها، تشدید پدیده گردو غبار به منابع آب زیرزمینی، آلودگی خاک وهوا و تخریب زیستگاه‌های حیات وحش از آسیب‌های احتمالی معادن است.

اکبری  ادامه داد: حل مشکلات کرکس کوه بر اساس مکاتبات و جلسات و پایش‌های مشترکِ میدانی که با عوامل مختلف در حال انجام است، نیازمند هم افزایی و هماهنگی است که نتیجه‌ی آن هم به صورت الزام آور و با حمایت همه دستگاه‌های مرتبط به سرانجام برسد و درصورت اثبات تخلف مهرز معادن اقدامات قانونی انجام میشود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اضافه کرد: بیش از ۸۰ معدن فعال و غیرفعال در حوزه شهرستان نطنز وجود دارد که بخش زیادی از این معادن فعال هستند و تعدادی هم که فعالیت اولیه داشتند رها شدند.

کرکس در منتهی الیه شمال شرقی استان اصفهان و همجوار با اکوسیستم بیابانی و نزدیک به پارک ملی کویر قرار گرفته است. وجودکوه‌های بلند نظیر رشته کوه و قله کرکس موجب تغییرات پر دامنه آب و هوایی در این منطقه شده به طوریکه آن را از مناطق همجوار خود متمایز ساخته است.

گفته می‌شود کرکس سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب شیرین تولید می‌کند و این ارتفاعات در جنوب غرب شهرستان نطنز و در جوار منطقه کویری موجب تعدیل آب و هوا و ایجاد چشمه‌ها و روان آب‌های پایداری شده و حالا به گفته فعالان محیط زیست آب این چشمه‌ها و جوی‌ها به شدت تحت تاثیر فعالیت این معادن کاهش یافته، زیست بوم منطقه به شدت متاثر از گرد و غبار این معادن شده و منظر روستا‌ها و این کوهستان یگانه در منطقه مرکزی استان اصفهان تخریب و از چهره طبیعی خارج شده است.

منطقه حفاظت شده کرکس حدود ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از مساحت حدود ۳۰۰ هزار هکتاری کوهستان کرکس را تشکیل می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.