دکتر تیرنگ نیستانی اظهار کرد: گاهی کودکان دبستانی در صبحگاه حالت تهوع و دل به هم خوردگی دارند. یکی از عوامل این بیمیلی به خوردن صبحانه، استرس است.
وی افزود: بچههای کلاس اول برای رسیدن بهموقع به مدرسه و سر کلاس هیجان و اضطراب بیشتری نسبت به سایر دورهها دارند و همین اضطراب و تنش میتواند مانع از خوردن صبحانه شود.
نیستانی حالت تهوع و بیمیلی به خوردن صبحانه را یکی از مهمترین علائم اضطراب در کودکان دانست و گفت: خانوادهها باید توجه داشته باشند که با رفتارهای خود به این اضطراب دامن نزند. گاهی پدرو مادرها برای رسیدن به محل کار خود عجله دارند و با شتاب کارهای خود را انجام میدهند و وعده صبحانه را در منزل میل نمیکنند، خود این موضوع موجب میشود که اضطراب در کودکان تشدید شود.
وی با بیان اینکه استرس میتواند موجب تهوع بهویژه در دانشآموزان شود، تصریح کرد: نداشتن وقت کافی برای خوردن صبحانه، پوشیدن لباس و دیر کردن سرویس مدرسه میتواند عامل تهوع صبحگاهی در دانشآموزان باشد.
این متخصص تغذیه و رژیمدرمانی گفت: کودکان هرگز نباید صبحانه نخورده به مدرسه بروند و دراین بین سال اول مقطع دبستان از اهمیت بیشتری نسبت به سایر دورهها برخوردار است.
وی در ادامه موضوع مهم صرف صبحانه را یادآور شد و گفت: مطالعات زیادی نشان داده است که بچههایی که صبحانه نمیخوردند، احتمال چاق شدنشان بیشتر از کودکانی است که صبحانه میخورند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ترکیب صبحانه بسیار مهم است، اظهار کرد: اگر پدرو مادر بخواهند صبحانه را محدود به بیسکویت، شیرکاکائو و یا شیرهای طعمدار کنند، مطمئناً مقصود حاصل نمیشود.
وی با اشاره به اهمیت تغذیه کودکان در مقطع ابتدایی اظهار کرد: بخش مهمی از عادات غذایی در سنین کودکی شکل میگیرد و تغذیه در دوره کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر ویژهای در سنین بالاتر دارد.
به گفته استاد گروه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پرشکی شهید بهشتی، کودکان در سنین مدرسه شروع به وزن گیری میکنند و جنس بافتی که در این دوران ایجاد میشود، بسیار مهم است.
نیستانی افزود: اگر بیشترین بافتی که در بدن کودکان از هفتسالگی و اولین سال ورود به مدرسه تا دوران بلوغ ایجاد میشود، بافت چربی باشد، احتمال چاق شدن و چاق ماندن این کودکان در سنین بزرگسالی بیشتر وجود دارد و در ادامه مشکلات و عوارض چاقی بیشتر گریبانگیر این کودکان خواهد بود.
وی با بیان اینکه باید به عادات و ترکیب غذایی که کودکان مصرف میکنند، دقت و نظارت کافی داشته باشیم، تأکید کرد: عادات و ترکیب غذا، ذائقه کودکان را از همان سنین ابتدایی بعد از تولد شکل میدهد و در گام بعدی باید ماحصل این دو مورد در وزنگیری مطلوب کودک تأثیر داشته باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اهمیت مصرف میانوعده در کودکان اظهار کرد: مصرف میان وعده در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. مصرف مواد غذایی مثل کیک یا بیسکویت به دلیل حجم کم و کالری بالا میتواند به ضرر کودکان تمام شود چراکه در ترکیبات این مواد مقادیر زیادی از چربی و قند آزاد وجود دارد که میتواند به کودکان آسیب وارد کند. هرچند که در نگاه اول ممکن است این مهم یکراه حل سریع به نظر برسد، ولی همیشه سریعترین راه بهترین راه نیست.
نیستانی با تأکید بر اینکه عادات غذایی نادرست تا سالها همراه فرد است، تأکید کرد: فردی که به مواد غذایی ناسالم و روشهای نادرست تغذیهای عادت کرده باشد، این عادات غذایی را تا بزرگسالی با خود حمل میکند.
این متخصص تغذیه و رژیمدرمانی تصریح کرد: اگر فاصله بین صبحانه تا نهار نیز زیاد است، نان و پنیر، نان و پنیر و گردو یا سبزی، لقمههایی نظیر کوکو و کتلتها، میوهها، خشکبارها، مغزها مانند گردو، فندق و بادام، برگههای میوه، انواع شیر خالص در ردیف تغذیههای سالمی است که عموماً توسط والدین بهخصوص مادران میتواند در کیف مدرسه فرزندان محصل قرار گیرد.
وی با تأکید بر اهمیت سلامت مواد غذایی در بوفه مدارس توضیح داد: استفاده بیش از حد از مواد غذایی حتی در شرایطی که از غذای سالم استفاده میشود، نکته مهمی است چراکه با غذای سالم هم میشود چاق شد، به عبارت سادهتر اگر اضافه دریافت کالری رخ دهد، چاقی و اضافهوزن نیز ایجاد میشود.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیستانی گفت: مسئله غذای سالم با تغذیه سالم متفاوت است، فرد میتواند غذای سالم مصرف کند، ولی تغذیه سالمی نداشته باشد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به والدین و مربیهای بهداشت توصیه کرد: اگر کودکی وزنگیری سالمی ندارد و یا بافت چربی بیش از حد در کودک ایجاد شد، قبل از اینکه این موضوع تبدیل معضل شود باید پیگیری و بررسی شود.
نیستانی مصرف منبع پروتئینی غنی مثل پنیر، تخممرغ، عدسی، حلیم و در مجموع مصرف پروتئین را برای صبحانه کودکان توصیه کرد و گفت: پروتئینها منابع غنی هستند که در یادگیری بهتر و افزایش تمرکز کودکان نقش مؤثری دارند.