نایب‌رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان گفت: هم‌اکنون سالانه یک میلیارد دلار صادرات رسمی می‌شود و پاکستان با بیش از ۲۳۵ میلیون نفر جمعیت ظرفیت قابل‌توجهی برای صادرات کالای ایرانی را دارد.

امان‌الله شهنوازی امروز چهارشنبه در همایش معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های پاکستان به‌میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به واردات سالانه ۵۰۰ هزار تن برنج پاکستانی به ایران گفت: سیستان و بلوچستان ۶ گمرک رسمی دارد که برای صادرات و واردات کالا‌ها کارگشا است.

شهنوازی تصریح کرد: مسئولان قانون را سخت نگیرید و با روش‌های قانونی به توسعه صنعت و اقتصاد این استان کمک کنند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان نیز با اشاره به ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک بین ۲ کشور گفت: بندر‌های کراچی، گوادر، محمدبن‌قاسم و کتی از مهم‌ترین بنادر پاکستان به‌شمار می‌رود که در صادرات و واردات کالا نقش اثرگذار دارد.


بیشتر بخوانید


فهیمه دامرودی تاکید کرد: در ۲ سال اخیر صادرات ایران به پاکستان ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافت و کاشی و سرامیک، بذر گشنیز، سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن‌ها، شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان، عسل طبیعی، محصولات خوراکی با منشأ حیوانی، میوه‌های خوراکی، مواد پلاستیکی، چدن، آهن و فولاد، سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی، محصولات شیمیایی آلی، فرآورده‌ها از سبزیجات و میوه‌ها، فرش و کف‌پوش‌ها، نمد، نمک، گوگرد، خاک، سنگ، گچ، آهک و سیمان از مهم‌ترین مواد صادراتی ایران به پاکستان است.

وی افزود: برنج، دانه کنجد، انبه، موز، گاو، شتر، پارچه و برخی ماشین‌آلات جزو کالا‌های وارداتی ایران از پاکستان به‌شمار می‌رود.

دامرودی تصریح کرد: پسته، عناب، زرشک و بادام جزو ظرفیت‌های صادراتی کالا از ایران به پاکستان است.

وی یادآور شد: در برندسازی محصولات صادراتی نباید از برخی واژگان به‌لحاظ اشتراک‌های فرهنگی و قومیتی استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار