عملیات مایه‌کوبی رایگان علیه بیماری بروسلوز و لمپی اسکین دام سنگین در تمامی واحد‌های دامی کردستان آغاز شد و تا پایان آذر ادامه خواهد یافت.

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کردستان اظهار کرد: عملیات مایه کوبی دام با مشارکت مراکز مایه‌کوبی بخش غیر دولتی و در واحد‌های روستایی و سنتی به صورت رایگان انجام می‌شود.

فرزاد رحمانی افزود: پیش بینی می‌شود در این مرحله نزدیک به ۶۰ هزار راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز و بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه لمپی اسکین مایه‌کوبی شود.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت اطلاع رسانی و آموزش، تیم‌های کارشناسی دامپزشکی نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی اهتمام لازم داشته و برای دامداران و روستاییان واقع در کانون‌های بیماری بروسلوز، کلاس‌های آموزشی را تا پایان سال جاری دایر خواهند کرد.

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه شیوع بیماری لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین، ضرر‌های اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می‌کند، گفت: برای پیشگیری از این خسارت‌ها طرح رایگان واکسیناسیون دام علیه این بیماری در استان آغاز شد.

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کردستان اظهار کرد: بیماری لمپی اسکین، نوعی بیماری نوپدید ویروسی بسیار عفونی در گاو‌ها با ضرر‌های اقتصادی از جمله هزینه درمان بالا، کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و کاهش کیفیت پوست است که بخش عمده آن بوسیله حشرات گزنده منتقل می‌شود.

بیماری تب‌مالت یا بروسلوز که در حیوانات به نام سقط جنین واگیر مرسوم است یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان است و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.