مایه‌کوبی ۴.۷ میلیون راس دام علیه بیماری‌های واگیر در کردستان

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار سر واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی در ۶ ماهه امسال در سطح استان انجام شد.

کامران زیباکردار اظهار کرد: بیماری‌های واگیر مهم‌ترین مخاطره را برای دامداری‌های سطح استان و کشور ایجاد می‌کنند لذا کاهش خسارات ناشی از شیوع این بیماری‌ها از اهداف مهم دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان تصریح کرد: کاهش مخاطرات ناشی از بیماری‌های فرامرزی هم با توجه به داشتن چندین مرز مشترک با کشور‌های مختلف و ارتقای سطح بهداشت و سلامت فراورده‌های خام دامی از دیگر اهداف مهم دامپزشکی کردستان است.

وی افزود: دامپزشکی در درجه اول مسئول حفظ سرمایه دامی و در درجه دوم مسوول امنیت غذایی در کشور است و در این راستا برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کند.

زیباکردار خاطرنشان کرد: در کردستان قریب یک و نیم میلیون دام سنگین و سبک وجود دارد که این دام‌ها توسط ۵ هزار بهره‌بردار نگهداری می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه پراکندگی دام در سطح استان زیاد است و همین مسئله کار دامپزشکی را سخت کرده است، گفت: متوسط هر بهره‌بردار ۵۵ راس دام دارد که این سطح گسترده کار در دامپزشکی را در حوزه عملیاتی‌های دامپزشکی سخت و دشوار می‌کند.

وی عنوان کرد: به صورت متوسط سالانه ۵ مرتبه به هر واحد نگهداری دام مراجعه می‌کنیم و با توجه به اینکه حجم کار بسیار زیاد است از ظرفیت بخش خصوصی هم بهره می‌گیریم.

زیباکردار در ادامه با اشاره به بیماری‌های مختلف و واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری‌ها توسط اکیپ‌های دامپزشکی، گفت: شناسایی بیماری و انجام عملیات‌های کنترل به منظور جلوگیری از شیوع دیگر اولویت اداره کل دامپزشکی در سطح استان است.

مدیر کل دامپزشکی کردستان افزود: ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار راس علیه بیماری‌های دامی در ۶ ماهه امسال در سطح استان واکسینه شده‌اند که ۸۶ درصد آن به صورت کاملا رایگان انجام شده است.

وی با اعلام اینکه واکسیناسیون علیه بیماری‌های واگیردار به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، به خدمات قراردادی با بخش خصوصی هم گریزی زد و گفت: ۵۵ میلیارد ریال خدمات قراردادی واکسیناسیون با بخش غیردولتی در استان داشته‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.