بررسی چالش‌های رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان در تبریز

چالش‌های رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان در نود و هشتمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی بررسی شد.

در این نشست که عصر امروز در اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز برگزار شد، جمعی از تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و صادرکنندگان انتقادات خود را به نحوه اجرای سیاست دولت مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد مطرح کردند.

تک نرخی شدن ارز، لغو رفع تعهد ارزی مواد اولیه خارجی، تدوین ساز و کار برای رفع تعهدات به صورت ریالی، لغو محدودیت واردات برخی کالا‌ها در مقابل صادرات، فعال شدن سامانه ارز نیمایی برای ایفای تعهدات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ و معافیت تعهدات ارزی تا سقف ۱۰۰ هزار یورو از درخواست‌های فعالان اقتصادی حاضر در این نشست بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این نشست گفت: موضوع رفع تعهدات ارزی مبنای قانونی دارد و بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا، همه صادرکنندگان در بازه زمانی مشخص، مکلف به برگشت ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی هستند.

عظمایی با اشاره به اینکه خوشبختانه روند بازگشت ارز حاصل از صادرات در استان از میانگین کشوری بالاتر است افزود: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۷۳ درصد از بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو تعهد ایجاد شده صادرکنندگان استان رفع شده و بقیه در مرحله ایفای تعهدات است.

وی همچنین مباحث مطرح شده درباره کاهش میزان صادرات استان را رد و تصریح کرد: آمار صادرات استان با وجود شرایط و مشکلات پیش آمده، در نیمه نخست امسال نه تنها کاهش نیافته بلکه با افرایش مواجه بوده و انتظار می‌رود با مانع زدایی‌های انجام شده در این حوزه، امسال رکورد صادرات استان شکسته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.