معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر روند عرضه زمین متناسب بود، اکنون شاهد سهم ۶۰ درصدی قیمت زمین در هزینه تمام‌شده مسکن نبودیم.

هادی عباسی گفت: یکی از بزرگترین انتقادات در حوزه ساخت مسکن و واگذاری اراضی  آن بوده که عرضه زمین طی سال های گذشته متوقف شده بود‌. اگر پیش از این عرضه زمین متناسب با تقاضا بود امروز نباید سهم قیمت زمین بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت مسکن بود.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی، در بسیاری از سال ها عرضه زمین متوقف شده بود و حتی برای کشاورزی هم زمین عرضه نمی‌شد و  منابع طبیعی بسیاری از اراضی که قابلیت کشت دارند را محبوس کرده بود و حتی به صورت اجاره ای هم عرضه نمی شد.

او می گوید : مساحت محدوده کل شهرهای کشور ۹ هزار کیلومتر متر مربع است که معادل نیم درصد کشور است. ۴۰ تا ۵۰ درصد این مساحت کاربری مسکونی دارد  که در  این میزان هم نهایت ۶۰ درصد صرف مسکونی شده  است و مابقی کاربری تجاری ، اداری ، فضای سبز و خدمات  شده است بنابراین ما از پهنه وسیع زمین استفاده ای نکرده ایم.

او اظهار کرد: در صورتی که این  نیم درصد محدوده مسکونی معادل  ۶دهم درصد  شود ما می توانیم ۳میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه ۲۵۰ متری در اختیار مردم قرار دهیم و مشکل مسکن در کشور را  حل کنیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی بدون انتقال مالکیت زمین عرضه می کند و در برخی از مواقع زمین با انتقال مالکیت همراه بود اما درحال حاضر بدون انتقال مالکیت است و به نوعی شرط ساخت است. نحوه واگذاری زمین با هزینه صفر و بدون انتقال مالکیت است.

او گفت: در نهضت ملی مسکن زمین را در اختیار متقاضیان قرار می دهیم که بدون انتقال مالکیت این واگذاری‌ها صورت می گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار