مدیر دفتر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای گلستان از لایروبی حدود 160 کیلومتر از مجاری آبی استان از طریق اعتبارات سالانه این شرکت خبر داد.

علی اصغر خسروی گفت: ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه در استان وجود دارد که بخش‌هایی که از شهر‌ها و روستا‌ها و تاسیسات زیربنائی عبور می‌ کنند، در اولویت لایروبی قرار دارد، که انجام اینکار اعتبار سالانه بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد ریال را می طلبد.

او افزود: بر این اساس ، قرارگاه لایروبی شهید لولائی تشکیل شد تا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی استان و استان‌های همجوار مانند سمنان، اصفهان و خراسان شمالی لایروبی نقاط اولویت دار استان انجام شود.

 علی اصغر خسروی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای گلستان با استفاده از اعتبارات ابلاغی سال ۱۴۰۱ در بخش مهندسی رودخانه ها، لایروبی ۶۰ کیلومتر از نقاط دارای اولویت رودخانه‌های گرگانرود، اترک و کانال‌های آبرسان به تالاب سد‌های نوار مرز را به اتمام رساند.

او گفت:همچنین در قالب قرارگاه لایروبی شهید لولایی نیز ۴۰ بازه از رودخانه‌ها به طول ۹۶ کیلومتر لایروبی گردید و ۷۴۳ هزار مترمکعب از رسوبات که مانع آبگذری رودخانه‌ها بودند، به خارج از مسیر جریان آب منتقل شد.

خسروی گفت:در مجموع مجاری آبی لایروبی شده، ۳۲ کیلومتر در حوضه آبریز گرگانرود، ۱۹ کیلومتر در حوضه آبریز اترک، ۲۸ کیلومتر در حوضه آبریز قره‌سو و ۱۷ کیلومتر در حوضه آبریز خلیج گرگان قرار داشت.

او افزود: حدود ۷۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های سطح استان از نقاط جمعیتی عبور می‌ کند که در راستای اجرای بند (پ) ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور و وظیفه مندی‌های تعیین شده در دستورالعمل کنترل آب‌های سطحی (سیل) که در خردادماه امسال ابلاغ شده ، لایروبی و ساماندهی آن‌ها بر عهده وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ها)است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.