عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کاهش منابع آبی در خراسان رضوی و کشور اکنون یک چالش جدی است، درحالیکه باید مدیریت بحران آب به صورت یک «سیستم» نگریسته شود.

علیرضا پویا عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت : کاهش منابع آبی و بحران کم آبی در خراسان رضوی و کشور اکنون یک چالش جدی است، تدابیر اتخاذ شده در این زمینه تاکنون مقطعی و تسکین‌دهنده بوده است.

او افزود: بحران آب یک مسائل سیستمی مهم است، تأمین آب و آب‌رسانی به مناطق مختلف کشور، دارای سیستم‌های پیچیده‌ای است و با توجه به داشتن ذینفعان وتصمیم‌گیران گوناگون به موضوعی جدی تبدیل شده است که باید به صورت سیستمی مدیریت و تحلیل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در طول سالیان گذشته، تصمیم‌های گوناگونی گرفته شده است و بیشتر این اقدام ها، مقطعی و شبیه قرص مسکن است و مشکل را فقط تا مدت کوتاهی برطرف کرده است؛ ولی برخی از آن‌ها سبب ایجاد مشکلات در قسمت‌های دیگر شده است.

پویا در خصوص انتقال آب از یک منطقه به منطقه دیگر بیان کرد: سیاستمداران درباره مدیریت و کاهش مصرف آب تصمیم‌هایی می‌گیرند و این در حالی است که از سوی دیگر کشاورزان برای آبیاری زمین‌های خود از روش آبیاری پرفشار استفاده می‌کنند و به سمت توسعه زمین‌های کشاورزی خود پیش می‌روند و عملاً کاهشی در آب مصرفی اتفاق نمی‌افتد.

او تصریح کرد: بدون شک تفکر و مهارت‌های سیستمی کمک بزرگی به تصمیم‌های بلندمدت و پایدار در این زمینه می‌کند و موجب می‌شود تا مشکلات زیست محیطی در این خصوص کمتر رخ دهد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، سیستمی است که از سیستم‌های مختلفی تشکیل شده است. تاکید کرد: عدم توجه به اصول و قوانین سیستم‌ها، سبب مشکلاتی می‌شود که هزینه‌های بالا و اثرات جانبی بسیاری داشته است، درک این سیستم‌ها و تصمیم‌گیری مناسب در درون آن‌ها، نیازمند مهارت‌ها و نوعی تفکر است که آن‌را با تفکر سیستمی می‌شناسیم.

پویا با اشاره به برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی تفکر سیستمی با همکاری گروه پژوهشی تفکر سیستمی دانشگاه فردوسی مشهد در روز‌های ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه اظهار کرد: در این کنفرانس پژوهشگران آخرین دستاورد‌های خود را به اشتراک می‌گذارند تا کارشناسان و مدیران سازمان‌ها، بتوانند مهارت‌های سیستمی را در خود تقویت کنند.

او تصریح کرد: مفاهیم و ابزار‌های تفکر سیستمی، پویایی‌شناسی سیستم‌ها، سیستم‌های اطلاعات مدیریت، مهندسی سیستم‌ها، مدیریت عملیات و زنجیره تامین، مدیریت استراتژیک، منابع انسانی و رفتار سازمانی، اقتصاد و سیستم‌های مالی و بازرگانی، مدیریت شهری و سیاست‌گذاری عمومی، مدیریت سلامت و سیستم‌های خدمات درمانی، مدیریت انرژی، منابع طبیعی و محیط زیستی، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی و علوم تربیتی و بهره‌وری سازمانی و هوش مصنوعی از جمله محور‌های نفراس تفکر سیستمی است.

برچسب ها: مدیریت بحران ، کم آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار