وزیر اقتصاد اوکراین و وزیرخارجه این کشور از شرکای غربی خود به دلیل رفتار در قبال کی‌یف انتقاد کردند.

«سرگئی مارچنکو» وزیر دارایی اوکراین، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: شرکای غربی اوکراین در حال حاضر تمرکز خود را روی مسائل داخلی کشور خودشان و همچنین خاورمیانه گذاشته‌اند و از همین رو تامین مالی کی‌یف سخت شده است.

مارچنکو در حاشیه نشست صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی در مراکش این اظهارات را مطرح کرد و گفت: کی‌یف در مقایسه با آخرین نشست‌های سالانه باید دو برابر تلاش کند تا شرکای غربی خود را متقاعد به حمایت کند.

وی سپس با اشاره به درگیری اوکراین و روسیه افزود: خستگی زیادی می‌بینم، در بین شرکایمان ضعف زیادی می‌بینم، آن‌ها دوست دارند جنگ را فراموش کنند، اما جنگ همچنان تمام عیار ادامه دارد.

این مقام اوکراینی درگیری میان حماس و رژیم صهیونیستی را از جمله عواملی دانست که در حال حاضر حواس شرکای غربی را منحرف کرده است  افزود: بسیاری می‌ترسند که این درگیری در خاورمیانه گسترده‌تر شده و در نهایت اقتصاد جهانی را مختل کند، زیرا این منطقه یک تامین‌کننده مهم انرژی و یک مرکز مهم کشتیرانی است.

مارچنکو همچنین به انتخابات سال آینده در آمریکا و اروپا به عنوان عامل دیگری اشاره و تاکید کرد: تغییر ژئوپلیتیکی و زمینه سیاسی داخلی در کشور‌های مختلف باعث می‌شود که دولت‌های متحد بر حمایت از اوکراین تمرکز نکنند. کی‌یف در حال حاضر به حمایت مالی غرب برای پوشش بیشتر ۴۳ میلیارد دلار بودجه مورد نیاز خود در سال ۲۰۲۴ نیاز دارد. ما در حال حاضر تعهداتی مانند ۵.۴ میلیارد دلار از برنامه صندوق بین‌المللی پول داریم و از ژاپن و انگلیس هم انتظار داریم و البته به شرکای کلیدی و متحدان خود یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا متکی هستیم.

از طرفی «دیمیتری کولبا» وزیرخارجه اوکراین، هم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اوکراینی ۱+۱ گفت: آلمان به اوکراین بدهکار است، آلمان باید مسئولیت اشتباهاتی که در طول جنگ‌های جهانی اول و دوم به اوکراین تحمیل شده است را بپذیرد و مطابق با این اقدام کند. به نظر می‌رسد برلین چنین احساساتی را فقط نسبت به یهودیان و روسیه ایجاد کرده است.

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: آلمان هرگز در قبال اوکراین احساس گناه نکرده است، و من چندین بار به همکاران خود در برلین گوشزد کرده‌ام که به ما بدهکارند و در تلاشم تا احساس مسئولیت را در آلمانی‌ها بیدار کنم.

پیشتر گفته می‌شد که ماه گذشته کولبا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان، در کی‌یف، امتناع برلین از مسلح کردن کشورش به موشک‌های کروز دوربرد Taurus KEPD ۳۵۰ را به سخره گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
اوکراین باید به فراموشی سپرده شود، باید به روسیه الحاق شود این مجازات کسانی است که نیایشان را به غرب فروختند
آخرین اخبار