مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: پرداخت زکات واجب و مستحبی استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است.

 عرب  مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی در نشست شورای زکات استان گفت: در این مدت ۱۱۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال زکات جمع آوری شده که این میزان زکات در مدت مشابه سال قبل ۹۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال بوده است.

او افزود: ۷۶ درصد زکات جمع آوری شده در استان به صورت نقدی و ۲۴ درصد غیر نقدی بوده است.

دبیر شورای زکات استان خراسان جنوبی با بیان اینکه زکات فطریه عام و سادات ۴۷ درصد و کفارات ۲۰ درصد را به خود اختصاص داده است گفت: ۹۵ درصد زکات جمع آوری شده برای محرومان و نیازمندان، تهیه جهیزیه، درمان، تحصیل، مسکن و پنج درصد در پروژه‌های عمرانی هزینه شده است.

عرب ادامه داد: از نظر پرداخت زکات در استان رتبه‌بندی انجام شده است که شهرستان‌های بیرجند، طبس و قاینات در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

او  با بیان اینکه طرح جمع آوری زکات در هزار و ۶۹۱ روستا اجرا شده افزود: ۴۰۳ روستا اقلام مشمول زکات را دارا هستند و در ۱۵۴ روستا نیز شورای زکات تشکیل شده است.

دبیر شورای زکات استان خراسان جنوبی به وجود ۶۶۰ نفر عاملان افتخاری زکات در استان اشاره کرد و گفت: ۳۱۹ مبلغ نیز با شورای زکات همکاری دارند ضمن اینکه بیش از هزار و ۱۰۰ درخت در طرح شجره طیبه پلاک کوبی شده است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم گفت: فعالیت‌های رسانه‌ای در ترویج فرهنگ زکات موثر و ضروری است همچنین بهره گیری از ظرفیت علما و بزرگان در راستای رسالت تبیینی باید تقویت شود.

حجت‌الاسلام  نوفرستی افزود: تمکن مردم در سایه حکومت الهی یکی از اهداف مهم اسلام است که زکات در این زمینه می‌تواند اثرات خوبی برای جامعه داشته باشد.

او  با اشاره به لزوم اطلاع رسانی صحیح در زمینه زکات گفت: زکات مستحبی نیز در کنار زکات واجب مورد توجه بوده، زیرا تاثیرات مثبتی دارد و انعکاس هزینه‌کرد زکات هم حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در استان یکی از طرح‌هایی است که امسال دنبال می‌شود و وزارت کشور ۵۵ میلیارد ریال برای این منظور اعتبار اختصاص داده است.

 نخعی افزود: روش‌های نوین در افزایش جمع آوری زکات باید به کار گرفته شود تا مردم به طور خودجوش به سمت پرداخت زکات رغبت پیدا کنند.

او  با بیان اینکه یکی از روش‌های مناسب در این زمینه زبان هنر است و رسانه می‌تواند اثرگذار باشد عنوان کرد: مردم باید اثرات زکات را در جامعه به طور عینی مشاهده کنند لذا ارتباط بین بخشی با سرشبکه‌های اجتماعی از جمله سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت زکات در جامعه گفت: پرداختن به مسئله زکات در دولت مردمی باید متفاوت از دوران قبل باشد و امیدواریم امسال با هماهنگی فرمانداری‌ها موفقیت بیشتری در جمع آوری زکات داشته باشیم و وجوهات شرعی هم به موقع به دست نیازمندان برسد.

او اظهار کرد: رصد اطلاعاتی از افرادی که در فضای مجازی سوءاستفاده می‌کنند باید مورد توجه قرار گیرد و موسسات خیریه با نشان تایید شده برای جمع آوری زکات همکاری کنند.

نخعی گفت: خرد جمعی در جمع آوری بهتر زکات در استان خراسان جنوبی باید به کار گرفته شود و در این زمینه استفاده از همه ظرفیت‌ها مورد تاکید است.

تقویت دیدار‌های چهره به چهره با کشاورزان و عشایر، مشوق‌های بیمه‌ای برای کشاورزانی که زکات پرداخت می‌کنند و استفاده از ظرفیت رسانه در بخش ترویج فرهنگ زکات از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.