باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اصلاح نژادی که تولید را به دو برابر رساند

افشار یکی از نژاد‌های گوسفندی ایران است که اصلاح نژاد آن در خراسان جنوبی به چندقلوزایی دام‌ها کمک کرده و تولید گوشت را افزایش داده است.

به روستای کمر سبز در ۱۲۰ کیلومتری شهرستان خوسف رفتیم روستایی که شغل بیشتر مردم آن کشاورزی و دامپروری است.

با آقای رمضانی دامدار اهل این روستا که توانسته با اصلاح نژاد میش افشار در گوسفندان خود بهره وری دو چندان داشته باشد هم صحبت شدیم او می‌گوید: بعد از بازنشستگی با توجه به اقلیم این منطقه و علاقه‌ای که به پرورش دام داشتم در این روستا مشغول به دامپروری شدم.

او افزود: به دلیل مقرون به صرفه بودن و چندقلوزایی به فکر اصلاح نژاد افتادم و میش نژاد افشار را از یکی از روستا‌ها تهیه و با میش محلی خودمان تلاقی کردم.

آقای رمضانی می‌گوید: تصمیم گرفتم به جای اینکه ۱۰ رأس گوسفند داشته باشم که هر کدام یک گوسفند به دنیا بیاورند اصلاح نژاد را انجام دهم تا هرکدام ۲ یا سه بره بزایند و تعداد گوسفندان گله زیاد شوند که این از نظر اقتصادی برای من خیلی به صرفه است.

افشار در دام رونق / نژادی که تولید را دو برابر می‌کند

شیرینی دامداری با چند قلوزایی نژاد افشار

در بین گله آقای رمضانی تعداد بره‌های تازه متولد شده‌ای را مشاهد کردم که چندقلو بودند و ثمره اصلاح نژاد میش افشار بود.

این دامدار موفق در حالی که دو بره تازه متولد شده را در آغوش گرفته به ما می‌گوید: گوسفندان من قبل از اصلاح نژاد تنها یک قلو به دنیا می‌آورند، ولی اکنون یا دو قلوزا و یا سه قلوزا شده اند و هیچ چیزی برای یک دامدار شیرین‌تر از این نیست.

او می‌گوید: به دامداران و کسانی که برای پرورش گوسفند زحمت می‌کشند توصیه می‌کنم که حتماً اصلاح نژاد را انجام دهند تا بتوانند بهره وری بهتر و بیشتری داشته باشند چرا که این کار به نوعی امید و انگیزه تولید را در دل دامدار به وجود می‌آورد.


بیشتر بخوانید


همسر آقای رمضانی هم که در کار دامداری پا به پای او تلاش می‌کند در مورد مزایای این نژاد می‌گوید: شیر این نژاد پرچرب و مقوی است که ما بهترین کره، دوغ و ماست را از آن تهیه می‌کنیم.

او در ادامه می‌گوید: پشم این نژاد از نظر کمیت و کیفیت در مقایسه با سایر گوسفندان بومی استان متفاوت است و پشمی نرم و کاربردی دارد.

این بانوی دامدار با اشاره به وزن دهی خوب نژاد افشار می‌گوید: قدرت راهپیمایی و کوهپیمایی خوب این نژاد و سرعت رشد بالای آن باعث شده که خیلی از دامداران این نژاد را از ما خریداری کنند.

افشار در دام رونق / نژادی که تولید را دو برابر می‌کند

دغدغه‌ای از جنس تأمین آذوقه

آقای رمضانی دامدار اهل روستای کمر سبز البته در کنار اشتیاق استفاده از نژاد افشار، دغدغه مهمی هم دارد او می‌گوید: تنها مشکل و دغدغه من برای پرورش گوسفندان، تأمین آذوقه است چرا که آب در این روستا کم است و نمی‌توانیم محصولی را بکاریم.

او بیان کرد: با افزایش قیمت علوفه و خوراک دام و از سویی نداشتن نقدینگی، ناچار شدم چند رأس دام خود را به فروش برسانم تا بخشی از خوراک دیگر دام‌ها را فراهم کنم.

او می‌گوید: جهاد کشاورزی باید به ما کمک کند و نهاده‌های دامی از جمله یونجه، کنسانتره و سبوس را با قیمت تعاونی یا سهمیه‌ای بدهد تا حداقل نیمی از مشکلات ما برطرف شود.

افشار در دام رونق / نژادی که تولید را دو برابر می‌کند

نژاد پرگوشت افشار را دریابیم

از بین ۲۷ نژاد بومی در ایران، نژاد افشار به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش در کانون توجه دامداران قرار گرفته است.

سرعت رشد بالای این نژاد، سازگاری و عادت آن با شرایط آب و هوایی و بالا بودن نسبی دوقلوزایی این نژاد نسبت به سایر نژاد‌های گوسفند باعث شده که این نژاد از سال ۱۳۹۰ وارد خراسان جنوبی شده و حدود ۲ درصد گوشت تولیدی از این نژاد باشد.

این نژاد در بیشتر شهرستان‌های استان از جمله بیرجند، خوسف، فردوس و نهبندان در حال پرورش دادن است و می‌طلبد که جهاد کشاورزی علاوه بر آموزش تخصصی به بهره برداران و علاقمندان به پرورش این نژاد، حمایت‌های لازم را برای تأمین علوفه و آذوقه انجام دهد تا بتوانند گامی در جهت رونق صنعت دامداری و افزایش تولیدات گوشت بردارند.

گزارش از سمیرا گنجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
کمر سبز خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
فقط مرگ بر آفریده های خدا فراموش نشه و شیون و زاری روز قیامت درس میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
اگه ایران همه تولیداتشم 1000برابر بشه وقتی مدیریت نیست .یعنی هیچ. بار گرانی بیشتر میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
درود الان چندین سال پیش در جای دیگه گوسفند که ظرف شش ماه ۱۵۰ وزن میگیره اخبار شده بود الان اینه وضع در این کشور قرار نیست اخرش چیزی درست بشه با این شرایط جمعیت کشور سه برابر ولی ساخت و سازها در کشور نسبت به چهار دهه قبل شاید بیش از ده برابر شده فقط ببین شهرها چقدر رشد داشتن در وسعت و آپارتمان سازی ولی هنوز بی خانه و بیجاره آخرش هم درست نخواهد شد در همه امور همینه وضع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
چه دروغ ها.دامداری در دام بی رونقی .کدام رونق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
چ جالب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
افشار در دام رونق، مردم در دام گرانی!!!