مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از بزرگترین پروژههای عمرانی کشور امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد، گفت: طول بزرگراه اصفهان ـ شیراز ۲۱۲ کیلومتر است که حدود ۱۳۰ کیلومتر مسیر اصفهان به شیراز را کوتاه میکند و بیش از ۱۳۰ میلیون لیتر نیز مصرف سوخت را کاهش میدهد.
بذرپاش با بیان این که این پروژه یکی از اقدامات راهبردی کشور در حوزه زیرساختی است، اثرات مثبت آن را برشمرد و افزود: تکمیل زنجیرههای کریدوری شمال ـ جنوب یکی از سیاستهای اصلی است و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: علاوه بر حوزه جادهای در حوزه ریلی نیز خبرهای متعددی از انجام پروژههای مختلف منتشر شده و تا آخر سال ادامه دارد.
او همچنین عنوان کرد: امروز این قطعه که افتتاح شد کریدور شمال به جنوب جادهای کشور است که در پی آن دریا به دریا متصل میشود.
بذرپاش تشریح کرد: این جاده از بندر انزلی آغاز شده و به قزوین، تهران، قم و نطنز میرسد و تا کنار گذر شهر اصفهان در منطقه ایزدخواه تا شیراز ادامه دارد.
او اضافه کرد: با دستور رئیس جمهور عملیات اجرایی قطعه شیراز به بوشهر نیز آغاز میشود و در پی آغاز قطعه ۸ که یکی از دیگر پروژههای راهبردی است ما را به دریای خلیج همیشه فارس وصل میکند، یعنی از دریای شمال به دریای جنوب متصل میشویم.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در کنار این آزاد راه مهم و راهبردی در استان فارس حدود ۱۰۱ کیلومتر شبکه بزرگراهی به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تقدیم مردم میشود که فردا به افتتاح میرسد.
همچنین در حوزه نگهداری راهها و رفع نقاط حادثهخیز و بهسازی آسفالت نیز به اعتبار بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اختصاص به پروژهها صرف شده است.
او ادامه داد: در بخش مسکن نیز پروژههای قابل توجهی در استان فارس در جریان است.
به گفته بذرپاش طی این سفر بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی و بافت فرسوده به بهره برداری میرسد و استان فارس یکی از استانهایی است که بیشترین تأمین زمین در آن انجام شده است.
بذرپاش ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در این استان در طرح نهضت ملی مسکن آماده شده است و ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار نیز در ماههای آتی به آن اضافه میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهرهگیری از توان مهندسی کشور در آزاد راه شیراز_اصفهان گفت: این آزادراه علاوه بر کوتاه کردن مسیر تردد، میزان مصرف سوخت را به اندازه یک روز مصرف کل کشور، کاهش میدهد. طول ۲۱۲ کیلومتری این آزادراه ظرفیت بزرگی هم در حوزه صرفه جویی مصرف سوخت و هم در کوتاه کردن مسیر اصفهان به شیراز، ایجاد میکند. این میزان بیش از یک روز مصرف سوخت کل کشور است که مقدار قابل تأملی است.
وزیر راه و شهرسازی هزینه و ارزش روز این پروژه را بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان تخمین زد و اضافه کرد: تا کنون ۸ هزار میلیارد تومان برای این پروژه که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع با سهم ۵۰ درصد مشترک است، صرف شده و توان مهندسی این دو وزارتخانه در اختیار و خدمت این پروژه قرار گرفته است.
او اظهار کرد: از امروز با دستور رییس جمهور این مسیر را ادامه خواهیم داد و عملیات اجرایی قطعهای از سمت بوشهر به شیراز نیز آغاز خواهد شد که آن را به این شبکه گذرگاه اصلی متصل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پس از آن نیز، عملا مسیر دریا به دریا کامل میشود که اتفاق بزرگی است.
او خاطرنشان کرد: تکمیل کریدورهای شمال هم در حوزه ریلی و هم جادهای تدارک گستردهای میطلبد و به فضل خدا شاهد آن هستیم که پروژههای ریلی روز به روز به بهره برداری میرسد و تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.
بذرپاش عنوان کرد: امروز اتفاق بزرگی رقم خورد و به برکت حضرت شاهچراغ این بزرگراه به نام ایشان مزین شد که چراغ راه ما در این مسیر باشد.
او در قسمت دیگری از صحبتهای خود با اشاره به پروژه بعدی گفت: قطعه ۸ نیز ۱۲ کیلومتر طول دارد که از شیراز به بوشهر آغاز میشود و از سوی دیگر این قطعه از بوشهر به سمت شیراز نیز کلید میخورد که اجرای آن طبق برنامه آغاز خواهد شد.
بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر هیات دولت به فارس از مرکز رشد و نوآوری مسکن و شهرسازی فارس واقع در پارک علم و فناوری شیراز بازدید کرد.
این مرکز به همت اداره کل راه و شهرسازی و شورای هماهنگی راه و شهرسازی فارس و با هدف رشد و توانمند سازی شرکتهای دانش بنیان و انعقاد قرار داد در حوزه نیازهای فناورانه مسکن و شهرسازی راه اندازی شده است.
در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از وب سابت جامع "شهر راه" جهت معرفی نیازهای فناوانه حوزهی راه مسکن و شهرسازی و حذب ایدههای فناورانه به آدرس www.shahr-rah.ir رونمایی شد.
همچنین بنا است در این مرکز تولیدات رسانهای تخصصی در حوزه راه، مسکن و شهرسازی جهت استفاده جامعه مهندسی و شرکتهای دانش بنیان منتشر شود.