نشست «هماندیشی دبیران استانی و ستاد برگزاری سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران» به صورت ویدئو کنفرانس (وبینار) و با حضور علی رمضانی؛ دبیر سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، سعید مجیدی؛ مسئول ستاد برگزاری، غلامرضا طریقی؛ مدیر کمیته فرهنگی و محتوایی، آزاده نظربلند؛ مدیر کمیته هماهنگی و اجرایی و مرتضی بریری؛ مدیر کمیته تبلیغات و رسانه سیویکمین دوره هفته کتاب و مدیران کل و معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها برگزار شد.
ایجاد گفتمان عمومی برای ساخت کتابفروشی در کشور
در ابتدای این نشست، علی رمضانی با اشاره به اینکه سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ تا ۳۰ آبانماه با شعار «آینده خواندنی است» در سراسر کشور برگزار میشود، گفت: جلسه شورای برنامهریزی سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور دستگاهها و نهادهای مختلف در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. کمیتههایی در مجموعه ستاد هفته کتاب شکل گرفت و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با صدور احکامی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها را به عنوان «دبیر ستاد برگزاری هفته کتاب استان» منصوب کرده است.
وی ضمن بیان اینکه فراز اول کتاب در سال، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و فراز دوم هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: هفته کتاب این قابلیت را دارد تا همانند نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران شبکههای ملی، استانی و مجموعه فضای فکری و خبری مردم درگیر موضوع کتاب و کتابخوانی و ارکان صنعت نشر شوند. با توجه به فعالیتهایی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدبیر میشود صنعت نشر و کتاب بزرگترین صنعت فرهنگی کشور از نظر حجم اقتصادی و تولید است، اما کمتر به این موضوعات توجه میکنیم.
دبیر سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در پیشبینی برنامههای هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خلاقیت و نوآوری را در نظر بگیرید، افزود: تکرار برنامههای دورههای گذشته ممکن است مانند اولین دوره برگزاری آنها تاثیرگذار نباشد به همین دلیل باید به ایده و طرحهای جدید روی آورد. رسیدن به این هدف نیازمند به کارگیری نیروهای جوان و خلاق است. مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیران ستاد برگزاری هفته کتاب در استانها باید سایر دستگاههای فرهنگی و غیرفرهنگی را برای نقشآفرینی در حوزه کتاب ترغیب و تشویق کنند.
فضای بصری شهرها را به سمت تبلیغ کتاب و کتابخوانی سوق دهیم
رمضانی با اشاره به مسئله تبلیغات شهری و استانی در ایام برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: باید فضای بصری شهرها را به سمت تبلیغ کتاب و کتابخوانی پیش ببریم. این الگو دو سال در شهر تهران اجرایی شد و ظرفیت اجرایی شدن آن در استانهای مختلف نیز وجود دارد و میتوانید مفاخر، اهالی قلم و نویسندگان و کتابهای آنها را در شهرها معرفی کنید. شبکههای استانی را ترغیب کنید از فعالیتهای صرف خبری و برنامههای گفتوگومحور درباره کتاب فاصله بگیرند و به سمت سلسله برنامههایی با زاویه دید و قالب متفاوت حرکت کنند.
دبیر سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی به موضوع خرید حضوری از کتابفروشیها در «سامانه خرید از کتابفروشی» اشاره کرد و گفت: نسخه جدید این سامانه بسیار به روز و کاربرپسند با ویژگیها و مولفههای متفاوت و مناسب طراحی شده است که اوایل آبان ماه رونمایی میشود و سپس برای خرید حضوری در این سامانه پیشبینیهایی انجام میدهیم.
علی رمضانی در پایان سخنان خود گفت: توجه به حوزه کودک و نوجوان، رویکرد اصلی برنامههای این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به موضوع کودک و نوجوان در سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، ضرورت دارد با تعامل و همکاری با آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بخشهای کودک و نوجوان در کتابخانههای عمومی و مساجد و سایر نهادها و سازمانهای فعال در این حوزه، تدابیر ویژهای برای این موضوع در برنامههای استانها دیده شود.
توجه به اثربخش بودن برنامههای هفته کتاب در استانها
در ادامه، آزاده نظربلند با بیان اینکه در جلسهای با سازمانها و مراکز همکار با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران چارچوبها و کلیات برگزاری این رویداد فرهنگی مطرح شد، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم همکاری مستمر و مفیدی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها برای برگزاری هرچه بهتر این دوره از هفته کتاب داشته باشیم.
وی درباره ویژگیهای برنامههای پیشنهادی استانها در هفته کتاب و چهارچوبهای محتوایی برنامهها توضیح داد: استانها باید در برنامههایی که برای این هفته در نظر گرفتهاند به قابلیت اجرایی شدن، اثربخش بودن و مسائل ترویجی توجه کنند. توجه به مفهوم شعار هفته کتاب یکی از محورهای اصلی این رویداد فرهنگی است. در این دوره، حوزه کودک و نوجوان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. همچنین برنامهها باید مردمی، همگانی و ظرفیت انتشار در فضای مجازی داشته باشند و طراحی برنامهها، نوآورانه و خلاقانه باشد. همچنین لازم است توجه به اهالی قلم و پیشکسوتان صنعت نشر نیز در طراحی برنامهها مورد توجه قرار گیرد.
مدیر کمیته هماهنگی و اجرایی سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنانش گفت: اقلام خبری استانها و موارد مربوط به تبلیغات از طریق کمیته تبلیغات و رسانه هفته کتاب در اختیار روابط عمومی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها قرار میگیرد. اخبار فعالیتهای مرتبط با هفته کتاب در استانها از طریق خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) منتشر خواهد شد. مشخصات و ویژگیهای برنامههای اجرایی در استانها در سایت هفته کتاب ثبت میشود و گزارش هفته کتاب ۱۰ روز بعد از پایان این رویداد فرهنگی برای ستاد اجرایی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ارسال شود.
برنامههای هفته کتاب را به میان مردم ببرید
در ادامه، غلامرضا طریقی بر قابل اجرا بودن برنامههای پیشنهادی استانها تاکید و بیان کرد: توجه به جنبه عمومی برنامهها و تبدیل آنها به جشن کتاب باید در طراحی برنامههای این دوره از هفته کتاب مدنظر قرار بگیرد. لازم است برنامهها را به میان مردم ببریم تا با تعداد بیشتری از مخاطبان ارتباط برقرار کنیم. برنامههای رونمایی، معرفی و بررسی کتاب، کارگاههای آموزشی، برگزاری نشستهای مسئله محور و... در فهرست برنامههای پیشنهادی استانها وجود دارد. یکی از وظایف ما ترویج کتاب خوب است و تلاش میکنیم به شکلهای مختلفی همچون پویشهای کتابخوانی، مسابقههای کتابخوانی و معرفی نویسندگان این کتابها به این موضوع توجه کنیم.
مدیر کمیته فرهنگی و محتوایی سیویکمین دوره هفته کتاب، توجه به کتابهای کودک و نوجوان را یکی دیگر از رویکردهای اصلی سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: در برنامههای این دوره از هفته کتاب به کتابهای حوزه کودک و نوجوان توجه ویژهای داشته باشید و از حضور آنها در برنامههای تدارک دیده شده استفاده کنید. انتشار کتابهای مختلف را مدیون اهالی قلم هستیم؛ بنابراین در خلال برگزاری برنامههای رونمایی و معرفی کتاب به اهالی قلم، نویسندگان و همه فعالان حوزه کتاب و نشر در قالب برگزاری مراسمهای بزرگداشت نیز توجه کنیم. در دوره پیشین هفته کتاب تصاویر اهالی قلم با هدف معرفی نویسندگان، تکریم اهالی قلم و معرفی کتابها با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سطح این شهر اکران شد که قابلیت الگو برداری در استانها را دارد. استانها برنامههای شاخص خود را به ما معرفی کنند تا با کمک تلویزیون اینترنتی کتاب، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و ستاد خبری سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برنامهها را به صورت گسترهتر اطلاعرسانی کنیم.
در ادامه این نشست مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و معاونان فرهنگی آنها سوالات و نظرات خود را مطرح کردند که توسط مدیران کمیتهها و دبیر سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده شد.
سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» در سراسر کشور برگزار میشود.