برداشت‌های غیر اصولی از منابع آب زیرزمینی کرمان، نگران کننده است

مدیرعامل آب و فاضلاب کرمان گفت: بیش از ۹۳ درصد از منابع آب ما زیرزمینی می باشد و برداشت‌های غیراصولی از آن ها، ما را با دشواری روبرو کرده است.

علیرضا عبدیان در همایش ملی آبیاری و کاهش تبخیر در دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به خشکسالی‌های متوالی در سال‌های اخیر گفت: افزایش دمای هوا، الگوی کشت نامناسب، اضافه برداشت از منابع آبی، گردوغبار و ریزگردها، کشاورزی و منابع آب چالش‌های امروز ما هستند که باید به این موضوعات اندیشیده و نسبت به آن چاره اندیشی شود.

او افزود: بیش از ۹۳ درصد از منابع آب ما زیرزمینی است و برداشت‌های غیراصولی، ما را با دشواری روبرو کرده و منابع خدادادی را در وضعیتی نگران کننده قرارداده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اهمیت بازچرخانی آب در استان کرمان تصریح کرد: میزان بارندگی در کرمان بسیار پایین است و این نشانه وخامت منابع آب استان است و استفاده از پساب می‌تواند به حفظ منابع آبی کمک کند.

او بیان کرد: در ۳ شهر کرمان، سیرجان و زرند، پروژه فاضلاب با ورود بخش خصوصی و سرمایه گذار قوت گرفت و از آنجا که در منابع مالی دولتی محدودیت وجود دارد و شهر کرمان یک شهر معدنی است و همچنین وجود صنایعی که به آب نیاز دارند، ورود سرمایه گذار در این بخش، بسیار کمک کننده بوده است.

عبدیان تصریح کرد: کیفیت آب، خط قرمز وزارت نیرو است و با توجه به کاهش سفره‌های آب زیرزمینی برای ارتقای کیفی آب، ۷۵ هزار مترمکعب به صورت متمرکز و ۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز به صورت محلی از سامانه‌های ارتقای کیفی مورد استفاده قرار گرفت.

او بیان داشت: ما همواره از صاحبان ایده و افرادی که دغدغه رفع مشکلات آب را دارند با آغوش باز استقبال می‌کنیم و قطعا از نتایج مطالعات در حل مشکلات استفاده می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار