معرفی تراشه هوش مصنوعی مایکروسافت در سال ۲۰۲۳

شرکت فناوری مایکروسافت قصد دارد، نخستین تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خود را در سال ۲۰۲۳ معرفی کند.

شرکت فناوری مایکروسافت قصد دارد، نخستین تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خود را در سال ۲۰۲۳ معرفی کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تراشه جدید در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان این غول فناوری رونمایی خواهد شد.

مایکروسافت که اخیراً میلیارد‌ها دلار در شرکت توسعه‌دهنده هوش مصنوعی «OpenAI» سرمایه گذاری کرده، امیدوار است که با تولید تراشه جدید، وابستگی خود را به تراشه‌های توسعه یافته توسط شرکت انویدیا کاهش دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که تراشه‌های انویدیا به دلیل رونق بازار این فناوری نوظهور با کمبود مواجه شده‌اند.

به عقیده کارشناسان، تراشه جدید مایکروسافت، الگویی شبیه به واحد‌های پردازش گرافیکی (GPU) شرکت انویدیا خواهد داشت. این مدل تراشه برای سرور‌های مرکز داده طراحی شده و برای آموزش و اجرای مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) به کار می‌رود. به عبارت دیگر، این نوع تراشه‌ها، ستون فقرات سرویس‌های هوش مصنوعی مکالمه‌محور مانند «ChatGPT» را تشکیل می‌دهند.

سرور‌های مرکز داده مایکروسافت در حال حاضر از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا برای آموزش و اجرای مدل‌های زبانی بزرگ پیشرفته شرکای خود مانند «OpenAI» و «Intuit» استفاده می‌کنند. این سرور‌ها نقشی اساسی در تقویت بهره‌وری مدل‌های هوش مصنوعی دارند.

به گزارش وبگاه خبری Reuters، استارتاپ «OpenAI»، شرکت سازنده چت‌بات «ChatGPT»، درصدد ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود است. این شرکت از سال گذشته، گزینه‌های گوناگونی را برای حل مشکل کمبود تراشه بررسی کرده است. این گزینه‌ها شامل ساخت تراشه مبتنی بر این فناوری، همکاری با سایر سازندگان تراشه از جمله انویدیا و همچنین تنوع بخشیدن به تأمین‌کنندگان این شرکت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار