گرههای ترافیکی در شبکه راهی کشور روز به روز در حال بازگشایی است و به زودی شاهد افتتاح و بهره برداری از طولانیترین پروژه آزادراهی در کشور خواهیم بود که همین امر در آینده نقش بسیار موثری در کاهش بار ترافیکی و کاهش میزان مصرف سوخت در کشور خواهد داشت.
براساس این گزارش امروز با حضور رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی طولانیترین پروژه آزادراهی کشور به نام آزاد راه شیراز- اصفهان به بهره برداری خواهد رسید که به گفته خادمی مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، طولانیترین آزادراه کشور یعنی شیراز-اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر آماده بهرهبرداری است که با افتتاح این پروژه طول مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۴ کیلومتر کاهش پیدا میکند.
او میگوید: ارزش روز این آزادراه حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان است که با سرمایهگذاری مشترک بنیاد تعاون وزارت دفاع و دولت آماده بهرهبرداری خواهد شد. با افتتاح این پروژه ۹ درصد به طول آزادراههای کشور افزوده میشود و طول مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۴ کیلومتر کاهش پیدا میکند. آرامش و آسایش خاطر مسافران، کاهش مناسب زمان و مسیر سفر و صرفهجویی قابل ملاحظه در مصرف سوخت با بهرهبرداری از این آزادراه فراهم خواهد شد، این مسیر شریانی با بالاترین استانداردهای مهندسی روز دنیا و با همت و توان مهندسان و تلاشگران داخل کشور، طراحی و اجرا شده است.
از ابتدای امسال یک پروژه آزاد راهی مهم که در شمال کشور قرار دارد و چندین سال مسافران شمال چشم انتظار بهره برداری از آن بودند به بهره برداری رسید. منطقه دو آزادراه تهران- شمال که استان البرز از طریق مسیر آزادراهی به استان مازندران متصل میکند. این بخش از آزادراه که از دوآب شهرستانک تا پل زنگوله به طول ۲۲ کیلومتر امتداد مییابد موجب کاهش ۵ کیلومتری از طول مسیر موجود کرج- چالوس و کاهش ۲۰ دقیقهای از زمان سفر شد و با حذف گردنه کندوان و اصلاح قوسهای موجود در مسیر به افزایش ایمنی سفر کمک کرد.
حال بعد از گذشت چندین ماه طولانیترین پروژه آزادراهی دیگر به بهره برداری خواهد رسید که افتتاح این پروژه بعد از گذشت ۱۲ سال چشم انتظاری متقاضیان افتتاح میشود به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی، امسال ۵ پروژه آزادراهی افتتاح خواهد شد که از ابتدای امسال ۲ پروژه به پایان رسیده و تا پایان سال ۳ پروژه دیگر به بهره برداری خواهد رسید که عبارت است از آزادراه منجیل ـ رودبار که گلوگاه آزادراه قزوین ـ رشت به طول ۸.۵ کیلومتر که تمامی آنها پل و تونل است، بهمن امسال افتتاح میشود و در استان آذربایجان شرقی نیز افتتاح آزادراههای تبریز ـ مرند و مراغه ـ هشترود را خواهیم داشت.
براساس این گزارش متوسط آزادراهسازی در ده سال گذشته ۸۶ کیلومتر در سال بود که در صورت افتتاح ۵ پروژه آزادراهی طی امسال (که اکنون در ایستگاه دومین افتتاحیه قرار دارد)، متوسط ساخت آزادراه به ۲۹۳ کیلومتر طی یکسال افزایش خواهد یافت.
در ادامه محمود ملازینل معاون ساخت شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آزاد راه شیراز _ اصفهان به طول ۲۱۰ کیلومتر در محدوده ایزدخواست_ شیراز جزء طولانیترین پروژههای آزادراهی است.
به گفته معاونت ساخت و توسعه آزادراههای کشور، ۱۳۵ کیلومتر طول مسیر با ساخت این آزاد راه کوتاه شده و ۲ونیم ساعت از زمان سیر کاسته خواهد شد همچنین ۱۳۶ میلیون لیتر در سال مصرف سوخت صرفه جویی و ۳هزار میلیارد تومان برای کشور صرفه جویی دارد.
اوبا بیان اینکه ۶ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و بیش از ۵۰ درصد از این میزان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده گفت: آزاد راههای کشور طبق قانون توسط بخش خصوصی است و با توجه به سرمایهگذاری بخش خصوصی در این حوزه باید برآورد هزینه شود که میزان عوارضی و بازگشت سرمایههای آنها چه میزان و با توجه به حساب و کتابی که انجام میدهند عوارض مورد نظر خود را به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور اعلام میکنند.
براساس این گزارش بخش عمدهای از پروژههای آزاد راهی توسط بخش خصوصی ساخته میشود و بخشی از بازگشت سرمایههای پروژههای آزاد راهی هم از طریق دریافت عوارض است که در حال حاضر با توجه به آن که تعداد زیادی از آنها الکتروینکی است و هنوز کامل اجرایی نشده بنابراین بازگشت سرمایهای در این بخش برای سرمایه گذاران به مرحله اجرایی نرسیده است.