بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه خودداری کند.
موضوعی که سید کاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در خصوص آن گفت: با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و همکاری دستگاههای ذی ربط ازجمله بیمه مرکزی، فراجا و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، در گام اول اجرای این ماده قانونی، بیش از ۲۰ هزار خودرو نفت گازسوز فاقد بیمه نامه که علی رغم گذشت بیش از یک سال از تاریخ انقضاء بیمه نامه همچنان فاقد بیمه بوده اند، در تیر امسال شناسایی شدند.
در ادامه مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیمه مرکزی با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، طرح یکبهیک سازی کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث را پیش میبرند. طبق این طرح به ازای هر بیمهنامه شخص ثالث فعال وسیله نقلیه باید یک کارت سوخت وجود داشته باشد.
او گفت: تمام خودروهای سنگین باید بیمهنامه شخص ثالث فعال داشته باشند. در غیر این صورت کارت سوخت این خودروها بعد از گذشت یک ماه ابطال میشود. در این فرآیند ستاد حمل و نقل سوخت اطلاعات مربوط به خودرو را به بیمه مرکزی ارسال میکند بیمه مرکزی، خودروهای فاقد بیمهنامه را در لیست هشدار قرار میدهد. ستاد حمل و نقل، یک ماه به صاحب خودرو فرصت میدهد تا بیمهنامه را ارائه دهد و اگر ندارد باید نسبت به دریافت بیمه اقدام کند. در صورتی که طی یک ماه اقدام نکرد کارت سوخت خودرو ابطال میشود.
مشعلچی گفت: طرح یک به یک سازی کارت سوخت و بیمهنامه تاکنون در ارتباط با خودروهای سنگین گازوئیلی اجرا شده، اما در آینده خودروهای سبک هم مشمول این موضوع میشوند. علت اینکه این طرح ابتدا از خودروهای سنگین شروع شد این است که خطرات و صدمات ناشی از تصادفات اتوبوس و کامیون به مراتب بیش از خودروهای سبک است.
او میگوید: بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو فاقد بیمه شخص ثالث در کشور وجود دارد. در حال حاضر ۲۶ میلیون بیمهنامه خودروهای مختلف (وسیله نقلیه زمینی) در کشور وجود دارد؛ در واقع بین ۲۷ تا ۳۱ درصد خودروها فاقد بیمهنامه هستند که فراجا باید از تردد آنها جلوگیری کند. در قانون آمده که هر نوع جابهجایی خودرو بدون بیمه ممنوع است.
این مقام مسئول افزود: تمام اطلاعات لازم درخصوص بیمه خودروها از طریق بیمه مرکزی در اختیار فراجا قرار گرفته است. در حال حاضر فراجا دسترسیهای لازم به اطلاعات و بیمهای خودروها دارد و بر این اساس نسخه فیزیکی بیمهنامه حذف شده است. اگر خودرو فاقد بیمه است باید توقیف شود. تجربه نشان داده جریمه کارساز نیست؛ چرا که در بسیاری موارد مبلغ جریمه انباشت شده بیمه طی سالهای متوالی به مراتب بیش از جریمههای راهنمایی و رانندگی است.
اجرا شدن قانونی که مینا صادقی کارشناس حوزه بیمه در خصوص اهمیت آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیمه شخص ثالث، مهمترین بیمه برای وسایل نقلیه موتوری بوده و خرید آن بر اساس قانون، اجباری است. به همین دلیل، قانون برای افرادی که بیمه شخص ثالث ندارند، یا نسبت به انجام آن کوتاهی میکنند، وضع شده است.
این کارشناس حوزه بیمه بیان کرد: آمار راهنمایی و رانندگی نشان میدهد تعداد زیادی از ماشینهای سنگین فاقد بیمه شخص ثالث هستند این در صورتی است که این وسایل اهمیت بیشتری در جابجایی دارند؛ باید پذیرفت که رانندگی با وسایل نقلیه گازوئیلی در جاده و خیابانهای کشور، خطرات زیادی در پی دارد و در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث و بروز حادثه، جبران خسارت وارد شده، برای بیشتر افراد دشوار خواهد بود.
صادقی افزود: بیمه شخص ثالث در چنین زمانهایی به کمک افراد میآید و بخشی از بار تصادفات را کاهش میدهد پس داشتن بیمه نامه شخص ثالث ضروری است که باید به آن توجه داشت و این قانون بر این اساس است.
در ادامه هم قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی مشعلچی طرح یک به یک سازی را در جلوگیری از آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی و همچنین قاچاق سوخت، موثر دانست و اظهار کرد: این اتفاق از این جهت برای صنعت بیمه خوب است که ماشینهای سنگین که خطرات زیادی دارند بیمه میشوند. قصد این است که اگر اتفاقی برای این خودروها افتاد بیمهنامه داشته باشند.
به گفته مسئولان، هنگامی که دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث اقدام به تمدید بیمه نامه خود در یک ماه نکنند، وارد لیست خاکستری شده و به هنگام سوختگیری در ماه دوم پیغام دریافت خواهند کرد که به منزله غیرفعال شدن کارت سوخت آنها است. صاحبان خودروهای فاقد بیمه به منظور فعال شدن مجدد کارت هوشمند سوخت خود لازم است بیمه نامه شخص ثالث خود را تمدید کرده و سپس به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ سراسر کشور مراجعه و آن را ثبت کنند همچنین مطابق ماده قانونی، درخواست صدور کارت هوشمند سوخت در دفاتر پلیس +۱۰ منوط به احراز بیمه نامه شخص ثالث است.
بیشتر شبیه جکه
مگر آسیب های ناشی از حوداث فقط مادیه!؟
پس اون بنده خدایی که بر اثر تصادف فوت می شوند چندین خانواده گرفتار بعضا باعث جدایی خانواده ها و یا فلج ميشه یک عمر باید با فلاکت زندگی کنه چی ميشه؟
بیشتر به نظر میرسه بفکر نون دونی خودشان هستند تا مردم!!!!!!!!!!!!!!
توی دنیا با وجود اینکه مشروبات مجاز است اما اگر راننده ای در حال مستی دستگیر شود زندانی و حبس دارد اینجا فقط یک جریمه و نهایت خودرو توقیف می شود که با کمی خرج یک هفته ای از پارکینگ خارج می شود
اگر قرار بود کاهش داشته باشه دنیا که قانون های جدی و سختگیرانه تری دارد زودتر به این نتیجه می رسید.
تعرفههای غیر اصولی با بهانه « ایجاد امکانات برای پرداخت دیه»
باعث نابسامانی در چرخه بیمه اتومبیل ها شده است و...
کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این رابطه به روز نیست!!!
بیمه انجام میدی ولی موقع دریافت خسارت باید به کارگذار و کارشناس بیمه شیرینی بدی تا خسارت واقعی رو تایید کنن....
سقف خسارت تعیین شده در حد پژو پارس
وقتی ماشین چند میلیاردی رو بیمه میکنی ولی خسارت نمیدن بهت بیمه دیگه معنی نمیده
مگه میشه ۱۲ میلیون خودرو فاقد بیمه باشه؟