دو طرح بیابان زدایی در شهرستان جوین در سطح هشتاد هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان اجرا شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جوین گفت: دو طرح بیابان زدایی با صرف هزینه ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و با هدف جلوگیری از گسترش بیابان، کاهش فرسایش بادی، کاهش اثرات منفی اجتماعی و اقتصادی بیابان زایی در این شهرستان اجرا شده است.

محمدرضا بهروزی فر رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جوین گفت: این دو پروژه بیابان زدایی شامل طرح مدیریت رواناب در سطح ۸۰ هکتار با اعتبار ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارائی سرمایه‌ای ملی و پروژه نهالکاری در سطح ۲۲ هکتار با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارائی سرمایه‌ای استانی اجرا و عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: شهرستان جوین دارای ۱۳ هزار هکتار اراضی بیابانی در دو منطقه حاشیه کالشور جوین به مساحت ۱۰ هزار هکتار و منطقه کشت و صنعت جوین به مساحت ۳ هزار هکتار می‌باشد؛ که با توجه به اینکه ۲ شهر نقاب و حکم آباد و حدود ۲۷ روستا در حاشیه این اراضی بیابانی واقع شده اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جوین با بیان این که ۸۵ درصد اشتغال شهرستان جوین مرتبط با فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری است گفت: اجرای پروژه مدیریت رواناب با ایجاد ذخیره نزولات آسمانی و جلوگیری از فرسایش آبی و بادی و ایجاد رطوبت جهت استقرار گونه‌های گیاهی و پروژه نهالکاری با ایجاد پوشش گیاهی و تولید علوفه و کاهش فرسایش بادی، بستر رونق تولید در این بخش‌ها را فراهم می‌کند.

بهروزی فر افزود: اولویت اصلی در پروژه‌های بیابان زدایی شهرستان، استفاده از گونه‌های بومی از جمله گونه اقتصادی علف مار بوده تا ضمن حفظ اکوسیستم منطقه و جلوگیری از ورود گونه‌های مهاجم به منطقه، زمینه اقتصادی کردن مراتع و اشتغال زایی فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.