مدیر جهادکشاورزی گالیکش از آغاز کشت پاییزه با کاشت دانه روغنی کلزا در مزارع شهرستان خبر داد.

علی وزیری گفت: کاشت این دانه روغنی بر مبنای الگوی کشت تدوین شده و امسال دو هزار و سیصد هکتار سطح ابلاغی برای کشت کلزا در نظر گرفته شده است.

او افزود:کشت این محصول ارزشمند، کم آب بر بوده و مقرون به صرفه، علاوه بر نقش مهم آن در افزایش تولید، بهترین گزینه برای تناوب زراعی با گندم بوده که در راستای اصلاح الگوی کشت یکی از راهکار‌های مدیریت منابع آبی به شمار می‌رود.

مدیر جهادکشاورزی گالیکش اضافه کرد: خرید این محصول به صورت تضمینی بوده و توسط اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی در شهرستان، انجام می‌شود و لازم است کشاورزان در اسرع وقت برای عقد قرارداد به مراکز جهادکشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

وزیری به کشاورزان شهرستان کشت حفاظتی و بدون هرگونه خاکورزی را تاکید کرد و  در مورد مزایای کشت حفاظتی گفت :عدم دستکاری مکانیکی خاک یا حداقل برهم زدن خاک در زمان کاشت و سایر عملیات زراعی، نگهداری پوشش خاک با بقایای گیاهی و حفظ رطوبت و ماده آلی خاک، حفاظت از خاک در برابر فرسایش‌های آبی و بادی، صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها از جمله هزینه سوخت بدلیل کاهش تردد ادوات است.

بهترین زمان کشت کلزا در مناطق کوهستانی از ٢۵ شهریور تا ٢٠ مهر و در سطح شهرستان از ١۵ مهر است و برداشت این محصول از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

  در سال گذشته ١٠۶٠ هکتار از اراضی زراعی استان در کشت پاییزه به کشت کلزا اختصاص یافته بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.