در حاشیه «پنجمین نشست وزرای محیط زیست آسیا و اقیانوسیه» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان با وزیر محیط زیست کشور سریلانکا دیدار کرد.

در حاشیه «پنجمین نشست وزرای محیط زیست آسیا و اقیانوسیه»، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با وزیر محیط زیست کشور سریلانکا دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار، وزیر محیط زیست کشور سریلانکا گفت: امیدواریم تروریسم از کشور برطرف شود. کمک‌های فراوانی جمهوری اسلامی ایران به ما کرد تا توانستیم بر تروریسم پیروز شویم.

وی افزود: مدت زیادی است که من در همکاری‌های فی ما بین و توسعه آن‌ها میان دو کشور دخالت داشتم و این مسئله حاصل یک ارتباط و بینش از روابط دو جانبه میان دو کشور بود. در خصوص تغییر اقلیم و گرمایش جهانی نیز آماده هستیم تا همکاری‌های دو جانبه را گسترش دهیم.

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست اظهار کرد: خیلی خوشحالم که از کشور دوست و برادر سریلانکا بازدید می‌کنم. خوشبختانه همکاری‌های این ۲ کشور بیش از ۶۰ سال قدمت دارد. مراودات در زمینه‌های مختلف خوب بوده است و ما انتظار داریم به سطح عالی برسد. سریلانکا برای ما یک کشور دوست و برادر در منطقه محسوب می‌شود، همانطور که در همه مسائل سخت در کنار شما و با سریلانکا همراه بوده‌ایم، این همکاری ادامه خواهد داشت. این در کنار هم قرار گرفتن و ارتقا سطح همکاری‌ها باعث می‌شود تا روزگار خوبی در انتظار مردم دو کشور باشد.

وی افزود: از کشور سریلانکا بابت میزبانی پنجمین نشست وزرای محیط زیست کشور‌های آسیا و اقیانوسیه تشکر می‌کنم و امیدوارم این نشست پیش درآمدی بسیار مهم با خروجی‌های خوب برای نشست ششم در کنیا باشد که بتواند رویکرد مناسبی را برای حل مشکلات محیط زیستی دنیا ارائه دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که مسائل محیط زیستی که میراث مشترک همه دنیاست، شرایط خوبی ندارد، اما کشور‌های مختلف با توجه به شرایط اقلیمی، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی رویکرد‌های خوبی را برای خود ترسیم می‌کنند. به طوری که در کشور ما مسائلی مثل کاهش نزولات، کاهش منابع آب و مسئله گرد و غبار وجود دارد و در کشور سریلانکا مسائلی از جمله بالا رفتن سطح اقیانوس‌ها و احتمال زیر آب رفتن کشور مطرح است که برای همه این‌ها راه کار‌هایی را در پیش گرفته ایم.

وی افزود: این مسائل تمام کشور‌های دنیا را تهدید می‌کند، اما خوشبختانه ما تجارب بسیار ارزنده‌ای در این زمینه‌ها داریم. کنار هم قرار گرفتن کشور‌ها می‌تواند نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای را به همراه داشته باشد.

به گفته سلاجقه «ما در شمال و جنوب کشورمان دریای خزر و خلیج فارس را داریم و سریلانکا توسط اقیانوس محاصره شده است بنابراین در این رابطه می‌توانیم با استفاده از تجارب مدیریت مناطق دریایی ساحلی، جنگل‌ها و زیستگاه‌های آبی و همچنین آبزیان به نحو مناسبی همکاری داشته باشیم.»

وی تصریح کرد: آلودگی منابع آب دریا یکی از مشکلاتی است که زیستگاه‌ها را شدیداً تحت تاثیر قرار داده است. عبور متعدد کشتی‌ها و عبور مختلف لوله‌های انتقال میعانات باعث شده است که این منابع در معرض خطر قرار بگیرند. همچنین بالا آمدن سطح آب دریا‌ها و حمله جبهه شور به سمت سفره‌های آب زیرزمینی شیرین باعث شده است تا مشکلاتی برای اراضی ساحلی کشور‌ها به وجود بیاید. این موضوع شهر‌های ساحلی ما و به‌ ویژه جنوب کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جنگل‌های حرا نیز که در سطح دنیا بسیار کمیاب هستند و ما سطوح متعددی از این جنگل‌ها را داریم که با مشکل مواجه می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم در این زمینه تجارب کارشناسی را در کنار هم قرار دهیم و برای حفظ این زیستگاه‌ها و منابع اصلی حیات در کنار هم باشیم گفت: در مباحث مربوط به تصفیه خانه‌ها، پساب و فاضلاب می‌توانیم از تجارب هم استفاده کنیم؛ در زمینه پسماند‌ها به دلیل اینکه تقریباً شرایط اقلیم شمال کشور ما و جنگل‌های هیرکانی که برای دنیا بسیار مهم هستند، تا حدودی مشابه کشور شما می‌باشد. رطوبت بالا مدیریت پسماند‌ها را در این شرایط اقلیمی با مشکل مواجه می‌کند، به نحوی که رطوبت بالایی که در این مناطق حاکم است نحوه مدیریت پسماند را با بقیه نقاط کشور ما متفاوت کرده است.

وی افزود: خوشبختانه نیرو‌های جوان ما و نعمتی که تحریم‌های ظالمانه به کشور ما اعطا کرده اند باعث شده که ما در زمینه مسائل مربوط به علم و فناوری‌های نوین بسیار امیدوارنه و رو به جلو حرکت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.