نشست خبری طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان با اصحاب رسانه برگزار شد.

هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز به تشریح بررسی ۱۷ طرح و لایحه ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی و پاسخ به ۱۸ استعلام دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان پرداخت.

تایید لایحه شورا‌های حل اختلاف

وی ابتدا خبر داد که لایحه شورا‌های حل اختلاف که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و دوم شهریور ماه یکهزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود در جلسه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: طرح دوفوریت قانون برنامه ششم ماده واحده مصوب مجمع تشخیص بود. برخی موارد این مصوبه مجمع تشخیص است و باید رویه آن طی شود که مجمع باید در مورد آن تصمیم بگیرد چون مجلس بر آن اصرار کرد.

طحان نظیف بیان کرد: طرح حمایت از گزارشگران در یک ماده ابهامات وجود دارد. طرح اصلاح بیمه کارگران ساختمانی با ابهامات روبرو بود که با اصلاح مجلس مغایر شرع و قانون شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: سه لایحه درباره مناطق آزاد تجاری صنعتی مازندران، دوغارون و سرخس با اشکال مواجه شد که با اصلاحات صورت گرفته خلاف شرع و قانون شناخته نشد.

او افزود: طرح اصلاح ماده پنج قانون پذیرش دانشجو که با توجه با پیگیری های مردم نتیجه را اعلام کردیم که ماده مصوب مغایر اصل ۵۷ شناخته شد ضمن اینکه آزمون سراسری ۱۴۰۳ با توجه به زمان برگزاری مغایر بند ۱۰ اصل سوم شناخته شد.

طحان نظیف گفت: هیات عالی نظارت مغایرت با طرح شفافیت اعلام کرد که ما آن را به مجلس اعلام کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ما در مرحله پیش ثبت نام انتخابات مجلس ورودی نداریم. دستگاه‌های متناظر با این موضوع باید موارد را پاسخ دهند و اگر اعتراضی وجود دارد، باید از وزارت کشور آن را پرسید.

او افزود: راهبردهای ۴ گانه رهبر انقلاب در برگزاری انتخابات پیش رو بسیار مهم است. از ابتدای سال تا کنون جلسات متعددی برای راهبردسازی این موارد داشتیم. شورای نگهبان در برخی راهبردها نقش مستقیم و در برخی نقش غیر مستقیم دارد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما سعی می‌کنیم راه افزایش حضور در انتخابات را باز کنیم.  برای نخستین بار بازدید نماینده های شورای نگهبان را داشتیم و به مطالبات آنها پاسخ دادیم و بنا بر این است که این جلسات ادامه یابد.

او افزود: در خصوص عملکرد هیات نظارت در خصوص طرح شفافیت باید از اعضای این هیات بپرسید. مجلس مخیر است ایرادات هیات نظارت را اصلاح کند و یا بر طرح خود اصرار کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: پیش ثبت نام با استقبال خوبی انجام شد و محدود به همان پنج الی شش موردی است که در قانون آمده و این یک مزیت است که افراد با نهادهای تخصصی در ارتباط باشد مثلا سازمان اداری و استخدامی درباره وضعیت استعفاها نظر می‌دهد و اگر اعتراضی باشد دستگاه‌ها به آن پاسخ می‌دهند.

او ادامه داد: موضوع پیش ثبت نام فی البداهه نبود و هفت سال قبل در سیاست‌های کلی انتخابات و کمیسیون‌های مجلس و شورای نگهبان درباره آن بحث شده بود و این یک اتفاق یک شبه نبود و فرایند تصویب قانون از یک سال و نیم قبل آمده بود.

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه با توجه به اضافه شدن پیش ثبت نام شورای نگهبان فرصت بیشتری برای احراز صلاحیت‌ها وجود دارد. آیا راهکارهای جدیدی توسط شورا برای سرعت احراز به کار گرفته می‌شود و سازوکارها تقویت شده است؟ گفت: در قانون جدید فرصت بیشتری برای صلاحیت‌های شورا در نظر گرفته شده و این امر متناسب با ثبت نام‌ها بود. این یک اقدام مثبت است و ما می‌توانیم موارد را با نامزدها در میان بگذاریم تا قضاوت دقیق‌تری داشته باشیم. امیدواریم در زمان گسترده تر وظایف خود را انجام دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ایرادات شورا به طرح تاثیر معدل در کنکور جدی است. اینکه مجلس با چه تدبیری می‌خواهد این موارد را برطرف کند به جلسات تخصصی نیاز است.

او افزود: در شورای نگهبان بررسی ویژه و غیر ویژه نداریم و مبنای ما قانون است. چناچه افراد سوالاتی دارند می‌توانتد جهت بررسی به شورا ارسال کنند.

لایحه حجاب و عفاف در دستور کار شورای نگهبان است

طحان نظیف گفت: براساس قانون اساسی تفاوتی بین مصوبات صحن مجلس و مصوبات طبق اصل ۸۵ وجود ندارد. برای لایحه عفاف و حجاب جلسات متعددی در این خصوص برگزار کردیم. این موضوع در دستورکار شوراست و در دست رسیدگی است.

وی ادامه داد: لایحه عفاف و حجاب را اخیرا دریافت کردیم و سعی کردیم همه نظرات را بشنویم و در دستورکار صحن شورای نگهبان است و مثل لایحه‌های دیگر بررسی می‌شود. شورا از هیچ ایرادی در مصوبات چشم‌پوشی نمی‌کند.
 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایرادات شورا به تاثیر معدل به زمان مصوبه نبود بلکه به اصل آن هم اشکال بود. جامعه هدف این مصوبه دانش آموزانی هستند که درگیر کنکور هستند و آرامش این عزیزان مهم است و نباید آن را بهم بزنیم.
 
او افزود: موضوع طرح شفافیت در اختیار مجلس است و اینکه ایرادات هیات نظارت را در مجلس اعلام می‌کنند یا خیر اطلاعی ندارم.
 
طحان نظیف تصریح کرد: قانون برای جاماندن افراد از پیش ثبت نام موردی را پیش بینی نکرده البته با توجه با ثبت نام بیش از ۴۹ هزار نفر بعید است کسی از آن جا مانده باشد. اگر تعداد افراد پیش ثبت نامی با ثبت نام در انتخابات گذشته مقایسه کنیم، میزان ثبت نام‌ها سه برابر شده است.
 
وی گفت: بر اساس تبصره یک ماده ۳۲ تعیین هم‌ترازی با رئیس مجلس است و در خصوص کارکنان دولت اگر هیئت وزیران اعلام موضع نکند سازمان اداری و استخدامی آن را اعلام می‌کند.
 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: مصوبه ای در خصوص بخشش دیرکرد اقساط بانکی دریافت نکردیم و احتمالا در قالب برنامه هفتم آن را دریافت می‌کنیم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
با بلایی که دولت سر سهامدارن بازار سرمایه اورده متاسفانه کسی دیگه رای نمیده ما که خانوادگی رای نمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
نگاه خودی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
ببینید کسی شرکت میکنه اول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
باسلام و درود خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد ؟حدود ۳ هفته پیش مجمع نظر خود را در خصوص این طرح اعلام کرد. پس چگونه است هنوز رسما ایرادات به مجلس جهت بررسی مجدد ارسال نشده است!!!!!

۲. سازمان اداری و استخدامی معتقد است طرح بار مالی دارد! پس چگونه استخدام یکی از اعضای خود آنهم بدون آزمون و انجام تشریفات استخدامی بار مالی نداشت! چرا هر وقت اقدام خوبی برای کارگران می خواهد انجام شود بار مالی دارد!!! چرا همچنان کارگران باید شاهد پاسکاری طرح بین مجلس ، شورای نگهبان و مجمع با حرکات لاک‌پشتی باشند!
آخرین اخبار