تجلیل از فعالان وقف در قم

در همایش یاوران وقف از فعالان و دستگاه‌های فعال در این زمینه قدردانی شد.

به مناسبت هفته وقف همایش یاوران وقف صبح امروز در مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام) برگزار شد.

در این همایش از فعالان و دستگاه‌های فعال در زمینه وقف قدردانی شد. 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار در این مراسم با اشاره به جایگاه رفیع وقف در نظام اسلامی و نقش آن در پیوند بین همه انسان‌ها گفت: باید برای احیا و گسترش این فرهنگ متعالی، پژوهش‌های فقهی و عمیق حول محور وقف صورت بگیرد.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از نیت واقفین افزود: اگر کسی زمینی را برای دفن اموات وقف می‌کند اوقاف نباید به دید اقتصادی به این مجموعه نگاه کند و باید نیت واقف حفظ شود و اوقاف حق ندارد بابت دفن اموات در این گونه زمین‌های اوقافی پولی اخذ کند، مگر برای نگهداری یا اموری مانند آب و برق,، اما می‌بینیم در نظام اسلامی این چنین عمل نمی‌شود که این از نظر فقهی مشکل دارد.

او با تاکید بر اینکه اقناع عمومی در خصوص موضوع وقف باید مورد توجه قرار گیرد افزود: واقف باید از هر جهت خیالش برای وقف و حفظ نیت واقف راحت باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی شفاف سازی درآمد‌ها و محل هزینه‌های موقوفات را از دیگر موضوعات مهم در راستای ترغیب جامعه به سمت وقف دانست و گفت: این امور باید به صورت واضح برای مردم تبیین شود.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه هم در این مراسم حفظ نیت واقفین و شناسایی و ثبت موقوفات را از جمله اهداف این سازمان برشمرد و گفت: این امور با در نظر گرفتن مسائل شرعی و تحت نظارت نهاد‌های مربوطه با دقت انجام می‌شود.

او با تاکید بر حفظ نیت واقفین در موضوع دفن اموات افزود: تنها دو قبرستان نو و وادی السلام با نیت دفن اموات در قم وقف شده‌اند که در این دو قبرستان نیز دیگر دفن انجام نمی‌شود.

اسکندری ادامه داد: این سازمان تمایلی به دفن اموات در اطراف امامزادگان که زمین آن‌ها متعلق به بقاع متبرکه است ندارد و اعتقاد دارد این زمین‌ها باید در راستای فعالیت‌های فرهنگی به کارگیری شود، اما استقبال مردم و درخواست آن‌ها برای دفن اموات در اطراف امامزادگان زیاد است.

وی با اشاره به اینکه سنددار شدن موقوفات یکی از اهداف این سازمان تا پایان امسال است افزود: در حال حاضر ۲۵۰۰ موقوفه با ۱۶ هزار رقبه در قم وجود دارد که بخش زیادی از آن‌ها سنددار شده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.