راهکار‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان در مدرسه

نقش اعتماد به نفس در یادگیری دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است.

گاهی وقت‌ها مدرسه را دوست نداریم، چون ممکن است بعضی از همکلاسی‌ها یا دانش‌آموزان دیگر به ما زور بگویند. این شرایط آزاردهنده است و اگر دست‌روی‌دست بگذاریم شرایط می‌تواند سخت‌تر شود. برای مدیریت چنین وضعیتی باید فعال و پویا باشیم، اعتماد به نفسمان را تقویت‌کنیم و شجاع باشیم. اما چطور می‌شود در مدرسه شجاعانه رفتار کرد. ما در این مطلب به چند مورد اشاره‌می‌کنیم.

 پیداکردن یک دوست و همراه
صحبت محققان نشان می‌دهد روابط دوستانه میان دانش‌آموزان در مدرسه، به سلامت روان آن‎ها و عملکرد درسی و آموزشی‌شان کمک‌می‌کند. وقتی در کنار یک دوست درس‌می‌خوانید یا درس‌خواندن را به شکل جمعی و گروهی امتحان‌می‌کنید، انگیزه بیشتری برای مطالعه پیدامی‌کنید. دوستان قدیمی‌تان را حفظ‌کنید و آن را ارزشمند بدانید.

شناسایی مشکلتان در مدرسه
بعضی دانش‌آموزان به دیگران زور می‌گویند یا می‌خواهند قدرت‌نمایی‌کنند. یادتان باشد این رفتار‌ها نشان‌دهنده ضعف شخصیتی این افراد است. وقتی به این درک برسید کمک‌تان می‌کند تا در برابر برخورد‌های آزاردهنده و مزاحمت‌های دیگران، خجالت نکشید و از افراد توانمند مثل مشاور، معلم یا خانواده خود کمک بگیرید. البته در این شرایط باید راستگو باشید و به‌طور کامل هر آن‌چه اتفاق افتاده‌است را بیان‌کنید. اگر نمی‌توانید به راحتی این موضوع را با آن‌ها درمیان بگذارید آن را روی کاغذ بنویسید و در اختیارشان قراردهید.


بیشتربخوانید


تمرکزکردن روی موفقیت خود
برای این که در مدرسه، آدم موفقی باشید باید یک برنامه درسی داشته‌باشید. هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را مشخص‌کنید و در جایی بنویسید. در کلاس‌های درس از مطالب مهم نکته‌برداری کنید و اگر در خانه جایی برای مطالعه ندارید یا فضای درس‌خواندن وجودندارد، به کتابخانه بروید. مهم‌است که در مورد خودتان به خودشناسی برسید و روی توانایی‌هایتان فکرکنید. می‌توانید یک فهرست از مواردی که به شما احساس قدرت و توانمندی می‌دهد تهیه‌کنید تا بهتر روی آن‌ها تمرکز‌کنید.

مهربان بودن با خودتان و دیگران
شاید عجیب باشد، اما مهربان‌بودن به شما کمک‌می‌کند تا احساس بهتری نسبت به زندگی داشته‌باشید. انسان‌های خودخواه نمی‌توانند شادی و دوست‌داشته‌شدن را تجربه‌کنند. گاهی وقت‌ها می‌توانید به افراد سالمند و ناتوان کمک‌کنید، صندلی خودتان در مترو یا اتوبوس را به دیگران تعارف‌کنید، اگر اجازه‌دارید جزوه و کتاب‌های درسی خودتان را به همکلاسی‌هایتان امانت‌دهید و اگر در درسی جزو شاگردان ممتاز هستید به آن‌ها در یادگیری‌کمک‌کنید. این مهربانی روی شجاعت‌تان تاثیرگذار خواهدبود.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار