شب‌ها به‌هیچ عنوان لب به این غذا‌ها نزنید

شب زمانی است که بدن برای استراحت و انجام برخی از وظایف که در طول روز امکان‌پذیر نیست، آماده می‌شود.

مصرف خوراکی‌های سنگین در شب علاوه بر بروز چاقی و اضافه وزن، سبب ایجاد ناراحتی‌های معده از جمله ریفلاکس می‌شود. ریفلاکس معده هنگامی رخ می‌دهد که که اسید معده به گلو بر می‌گردد و باعث بروز سوزش در آن می‌شود. برای جلوگیری از تمام این مشکلات، بهتر است حداقل دو یا سه ساعت قبل از خواب، یک شام سبک بخورید.

چند نمونه از غذایی‌هایی که نباید در طول شب مصرف کنید:

پیتزا

پیتزا علی‌رغم محبوبیتی که دارد، اصلاً جزء غذا‌های سبک نیست و حتی هضم آن در روز هم مشکل است، چه برسد به شب که به طور کلی سرعت پردازش دستگاه گوارش کندتر است.

این ماده غذایی سرشار از چربی است و معمولا از موادی با شاخص اسیدیته بالا تشکیل شده که موجب بروز ناراحتی در دستگاه گوارش می‌شوند.

شیرینی

مصرف شیرینی نه‌تن‌ها سطح قند خون را بالا می‌برد، بلکه ممکن است کابوس‌های شبانه را نیز افزایش دهد. ثابت شده است که چربی‌ها و قند‌ها تأثیر مستقیمی بر امواج مغزی دارند و باعث کابوس دیدن در خواب می‌شوند. بنابراین، برای داشتن یک خواب آرام، بهتر است شب‌ها از خوردن شیرینی پرهیز کنید.

نوشابه

مصرف نوشابه در هیچ‌ساعتی از شبانه‌روز توصیه نمی‌شود، اما در صورتی که به نوشیدن آن علاقه‌مند هستید، در طول شب این کار را نکنید. نوشابه متشکل از مقادیر زیادی قند و مواد مضر است که اسیدیته بدن را افزایش می‌دهد.

پنیر

تمام مواد غذایی که حاوی پنیر هستند، در صورت امکان باید در ساعات ابتدایی روز مصرف شوند. حجم زیاد چربی پنیر مانع از هضم و تحریک تولید اسید معده می‌شود. مصرف شبانه همبرگر، لازانیا و دیگر غذا‌هایی که حاوی پنیر هستند باعث اختلال در خواب می‌شوند.

شکلات

شکلات تلخ منبع غنی آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن برای حفظ سلامت مغز و حافظه (در مقدار کم) توصیه می‌شود. با این حال، خوردن آن پیش از خواب خوب نیست، زیرا بدن در طول شب به مدت چندین ساعت در حالت استراحت باقی می‌ماند و اینگونه کالری شکلات به صورت چربی در بدن انباشته می‌شود.

از طرفی باید توجه داشته باشید که شکلات، به ویژه شکلات تلخ، حاوی مقادیر بالایی کافئین و دیگر محرک‌ها است و قادر است مغز را برای مدت بیشتری نسبت به حالت عادی، بیدار نگه دارد.

منبع: خبر آنلاین

برچسب ها: غذا ، شب ، مواد غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
درسته خوردن غذاهای سنگین در شب حالا هرچی باشه باعث ناراحتی معده و بی خوابی میشه
Iran (Islamic Republic of)
کیوان ازگرگان.
۰۹:۰۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام.همه ی نظراتتون خوبه به غیرازمصرف پنیر.برعکس شمامن باتوجه به تجربه 50ساله ام میگم صبح اصلانبایدپنیرخورد.فقط شب .از پدر و مادر و پدر بزرگام یادگ رفتم و عملا با مطالعه بهش رسیدم.بدرود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
در مورد پنیر حرفش کاملا اشتباهه...از ائمه حتی روایت داریم پنیر رو فقط شب بخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
از وقتی روغن مایع - نمک تصفیه شده و ید دار - نخوردن دنبه و گوشت بره این برنج های سفید شده حالا بهرین باشه سوخت غیر استاندارد و غیره تو ایران مد شد مردم هزاران مرض گرفتند و رشد سرطان و ام اس - آلزایمر یه سرعت افزایش پدا کرد البته مهمترین چیز نبود ثبات اقتصادی که باعت استرس و فشارهای روحی که خود بزرگترین عامل برای بیماریهای دیگر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۳ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
پنیر محلی ، را شب می خورند .
باعث سالم ماندن دندانها می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
حرفش راجع به پنیر غلطه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
پنیر پیتزا که پرچربی هستن منظورشون هست
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۵۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
واقعا درسته این هفته من پیتزا خونه درست کردیم خوردم سر درد کرده بودم تا فردا غروب حالم بد بود چون الرژی دارم واقعا مردم نخورید این غذاها رو ماهی یک بار روز بخورید نه شب پدر آدم در میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
نباید بعد از خوردن غذای سنگین بخوابید