زنان گرینلند از دانمارک برای اجرای طرح کنترل جمعیت در دهه ۱۹۶۰ بدون اطلاعشان غرامت می‌خواهند.

وکیل زنان گرینلندی گفت که گروهی از زنان در این منطقه به دلیل یک طرح کنترل بارداری که بدون اطلاع آنان در دهه ۱۹۶۰ اجرا شد، از دانمارک غرامت می خواهند.

براساس گزارش رویترز، با وجود اینکه تحقیقات رسمی توسط دولت های گرینلند و دانمارک حاکم استعماری سابق آن، تا ماه می ۲۰۲۵ گزارش نخواهد شد، این گروه به دنبال غرامت هستند، زیرا برخی از زنان در دهه ۷۰ و ۸۰ زندگی خود هستند.

ناجا لیبرت، یکی از زنانی که به دنبال غرامت است، به رویترز گفت: وقتی به وضوح می دانیم که قانون و حقوق بشر نقض شده است، دیگر به چه چیزی نیاز داریم؟!

مادز پرمینگ، وکیل این زنان گفت که این زنان به دنبال ۳۰۰ هزار کرون دانمارکی (۴۲۳۸۰ دلار) هستند. او این درخواست را به نمایندگی از زنان به دفتر مت فردریکسن، نخست وزیر دانمارک فرستاد اما پاسخی دریافت نکرد.

گرینلند تا سال ۱۹۵۳ مستعمره دانمارک بود، اما اکنون یک قلمرو نیمه مستقل دانمارک است و تنها ۵۷ هزار نفر جمعیت دارد.

این رسوایی زمانی آشکار شد که شبکه تلویزیونی دانمارکی DR سال گذشته گزارش داد که سوابق نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰، ۴۵۰۰ ابزار جلوگیری از بارداری داخل رحمی بدون اطلاع یا رضایت زنان گریلند در بدن آنان گذاشته شده است.

دولت‌های دانمارک و گرینلند تیمی از محققان را مأمور کردند تا گستره پرونده‌ها و فرآیند تصمیم‌گیری را که منجر به این طرح بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۱ شده را کشف کنند. در همین راستا سال گذشته، دانمارک علناً از قربانیان آزمایشی در دهه ۱۹۵۰ که در آن کودکانی از گرینلند به دانمارک برده شدند، عذرخواهی کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار