هشتمین مرحله کاوش در محوطه ازبکی بعد از بیست سال وقفه آغاز شد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نظرآباد گفت: فصل هشتم کاوش های باستان شناسی تپه باستانی ازبکی نظرآباد با حضور کارشناسان ارشد دیرینه شناسی کشور از ابتدای پاییز امسال آغاز شده است.
شهرکی گفت: فصل هشتم کاوش‌ها در تپه ازبکی مربوط به زمان پیش از تاریخ به سرپرستی مهرداد ملک زاده از برترین باستان‌شناسان کشور انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: در تپه ازبکی از حدود ۲۰ سال پیش به سرپرستی یوسف مجیدزاده در قالب ۶ فصل، پژوهش‌های جدی انجام شده که منجر به چاپ سه یا چهار جلد کتاب شده است.
شهرکی افزود: فصل هفتم کاوش‌ها نیز گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم و لایه‌نگاری به سرپرست یوسفی زُشک انجام شد.
وی گفت: این کاوش‌ها با هدف بازخوانی کاوش‌های پیشین و همچنین عملیات حفاظتی و مرمتی برای حفاظت از این آثار تاریخی انجام می شود.
شهرکی گفت :محوطه باستانی ازبکی یکی از آثار شاخص باستانی کشور است که نمونه خشت ۹ هزارو پانصد ساله این محوطه در سازمان ملل متحد نگهداری می شود.
وی افزود: در هشتم مهر سال ۱۳۵۲ این محوطه به ثبت ملی رسید و با مصوبه شورای فرهنگ عمومی نظرآباد این روز به عنوان روز فرهنگی و ازبکی به عنوان نماد این روز انتخاب شد.
مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان نظرآباد گفت: دبیرخانه ثبت جهانی ازبکی نیز کار خود را آغاز کرد و امید می رود این کاوش و اقداماتی از قبیل ایجاد سایت موزه روند ثبت جهانی محوطه باستانی ازبکی را سرعت ببخشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.