مدیرعامل شرکتی دانش بنیان در اصفهان گفت:هزینه فروش نشا گل ارکیده در کشور با استفاده از فناوری کشت بافت ۹۱ درصد کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان در اصفهان با بیان اینکه گل ارکیده علاوه بر زیبایی، از ماندگاری بالایی نیز برخوردار است، گفت: با توجه به وضعیت این محصول در بازار، از سال ۱۳۹۷ واردات آن به کشور متوقف شد و پیش از آن هم برای واردات نشا این گیاه تا حدود ۶ یورو نیز هزینه می‌شد.


فرزانه نادری افزود: با توجه به امکان تولید این محصول در داخل کشور، فرآیند تولیدش در این شرکت آغاز و زمینه خروج ارز از کشور فراهم شد.


او گفت: در حال حاضر فروش هر نشا تولیدی این گیاه در این شرکت برای مشتریان داخلی کمتر از نیم یورو هزینه دارد که درمقایسه با هزینه ۶ یورویی، ۹۱ درصد کمتر است.


مدیرعامل این شرکت فناور با بیان اینکه این گیاه خود قادر به تولید بذر نیست و این فرآیند باید به صورت دستی انجام شود، افزود: با توجه به شرایط گیاه، این فرآیند نیاز به مهارت خاصی دارد و برای یکدست بودن گل‌ها، فرآیند تولید گیاهان جدید باید از طریق بافت گیاه انجام شود و این شرکت موفق به تولید بذر گیاه ارکیده فالانوپسیس و پرورش آن بر اساس فناوری کشت بافت شده است.


نادری گفت: فناوری کشت بافت روشی است که با استفاده از آن، از طریق بافت‌های یک گیاه نظیر برگ یا بذر و پرورش آن در یک محیط کشت منحصر به فرد، گیاهان جدید تولید می‌شود و به طول معمول اگر از بافت برگ استفاده شود، حدود ۱۰ جنین‌زایی مستقیم خواهیم داشت.


او افزود: دستیابی به شیوه نامه تولید پرورش این گیاه به این روش، حاصل حدود ۳ سال فعالیت پژوهشی در این شرکت است.


مدیرعامل این شرکت فناور با بیان اینکه گیاه سینینژیا که محصول دیگر این شرکت محسوب می‌شود، بومی آمریکای جنوبی است که با توانمندی موفق به تولید بذر آن در داخل کشور شدیم گفت: این گیاه علاوه بر اینکه یک گیاه زینتی محسوب می‌شود، جنبه دارویی دارد و به دلیل وجود ترکیبات خاص، از سینینژیا برای درمان نوعی از مارگزیدگی یا کنترل تب استفاده می‌شود.


نادری افزود: فعالیت‌های این شرکت تاکنون برای ۱۱ نفر اشتغالزایی فراهم کرده است.


این شرکت در سال ۱۳۹۹ تاسیس شده و در زمینه تولید گیاهان زینتی از طریق فناوری کشت بافت فعالیت دارد. ارکیده فالانوپسیس، سیمبیدیوم و مینیاتوری، آگلونما و سینینژیا از جمله محصولاتی است که این شرکت به تولید و پرورش آن‌ها می‌پردازد.

این دستاورد قابل توجه، علاوه بر رفع نیاز داخلی هزینه تولید را به شدت کاهش و خروج ارز از کشور برای این محصول را متوقف کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار