صنعت، انرژی، کشاورزی، حمل و نقل، تجارت، علوم و فناوری، آموزش، فرهنگ، گردشگری، ورزش و محیط زیست محورهای مذاکرات و هیئت اقتصادی تجاری گلستان به ترکمنستان بود.

شب گذشته دکتر علی محمد زنگانه استاندار گلستان که به همراه هیات تجاری و اقتصادی برای تکمیل مذاکرات سفر قبلی به ترکمنستان سفر کرده بودند با استقبال مسئولان شهرستان گنبدکاووس از طریق مرز اینچه برون وارد استان شد.

استاندار گلستان در بدو ورود محور مذاکرات را به عنوان نقشه راه برای توسعه روابط استان با کشور برادر و خویشاوند ترکمنستان بیان کرد و افزود:دیپلماسی فعال دولت سیزدهم توسعه روابط با کشور‌های همسایه است که پیوستن به پیمان‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای گام بلند برای این مهم است.

او افزود: برپایی نمایشگاه‌های مشترک در گرگان و عشق آباد و پیگیری حل مشکلات روادید تجار از توافقات این نشست مشترک بود. دکتر زنگانه در ادامه گفت: تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و تغییرات اقلیمی موجب پدیده گردو غبار شده که منشا ۹٠٪ ریزگرد‌ها در استان گلستان خارج از کشور و صحرای قره قوم ترکمنستان است و در دیدار با وزیر محیط زیست ترکمنستان برای حل آن تبادل نظر و همچنین برای علاج بخشی تالاب گمیشان که بین دو کشور مشترک است گفتگو کردیم.

دیدار و هماهنگی تجار گلستانی با شرکت‌های ایرانی و ترکمنستانی با کمک اتاق بازرگانی برای ایجاد همایش‌های تجاری در ترکمنستان و گرگان از دیگر رایزنی‌های هئیت تجاری اقتصادی گلستان بود.

استاندار گلستان  بیان کرد: در دیدار با اعضای کابینه و قائم مقام وزیر امور خارجه، و وزرای کشاورزی، محیط زیست ترکمنستان درباره گشایش کنسولگری ترکمنستان در گرگان، توسعه روابط استان گلستان با استان بالکان ترکمنستان، رفع مشکلات رانندگان ایرانی، تردد مسافر با هدف تجارت چمدانی، ایجاد خانه تجارت بین گلستان و ترکمنستان، پیگیری بازارچه مرزی حسن قلی، ایجاد دبیرخانه مشترک مختومقلی فراغی، ملاقات علما و ریش سفیدان استان بالکان آباد و گلستان، انجام جلسات مشترک برای رفع موانع سازه‌های دیواره رودخانه اترک بین آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی گلستان با حوزه کشاورزی ترکمنستان، مدیریت آب، ایجاد کمربندسبز، موضوعات فرهنگی و شرکت در نمایشگاه‌های اقتصادی ترکمنستان گفتگو و توافقات خوبی صورت پذیرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.