مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد نیرو‌های حفاظت منابع طبیعی استان در حوزه جنگلبان یک سوم نُرم جهانی است و هم اکنون ما با کمبود ۳۵۰ نیروی حفاظتی مواجه هستیم.

اصغر احمدی با اشاره به چالش‌های منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، گفت: نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه مهم و اجتماعی در زمینه‌های مختلف و در روند پیشرفت کار‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد، بنابراین کمبود نیروی انسانی در سازمان منابع طبیعی با توجه به سطح عرصه‌های ملی استان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بیش از به یک میلیون و ۳۴۰ هزار هکتار عرصه منابع ملی زیر نظر این اداره کل است که وظیفه مراقبت و حفاظت از آن‌ها را به عهده داریم این میزان شامل ۳۲۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و یک میلیون و ۲۵ هزار هکتار عرصه مرتعی است.

وی با اشاره به اینکه نُرم استاندارد نیرو‌های حفاظت منابع طبیعی به ازای هر ۵ هزار هکتار یک جنگلبان و یک نیروی حفاظتی است، افزود: تعداد نیرو‌های استان یک سوم نُرم جهانی است و هم اکنون ما با کمبود ۳۵۰ نیروی حفاظتی مواجه هستیم.


بیشتر بخوانید


احمدی بیان کرد: ناآگاهی افراد و جوامع محلی سبب آسیب و تخریب عرصه‌های ملی می‌شود و تنها آموزش افراد می‌تواند باعث جلوگیری از آسیب‌های مختلف به منابع طبیعی استان شود.

وی با اشاره به اینکه برای جبران چالش‌ها و خلا‌های موجود لازم است آموزش، فرهنگ‌سازی و تبدیل منابع طبیعی به معارف عمومی را سر لوحه امور قرار دهیم، اضافه کرد: فرهنگ‌سازی و شناخت عمومی منابع طبیعی یک فرایند بسیار مهم و تاثیرگذار در حفاظت از عرصه‌های ملی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: اگر بتوانیم این سه مقوله را ترمیم کنیم و به جبران کمبود‌های سه موضوع یعنی کمبود نیروی انسانی، فرهنگ‌سازی و تبدیل منابع طبیعی به معارف عمومی بپردازیم بخش کثیری از مشکلات حل می‌شود.

احمدی در پایان یادآور شد: با هدف حفاظت از عرصه‌های ملی تا کنون ۷۰۰ همیار طبیعت در استان آموزش دیده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار