دانشیار قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انجام عمل خارج کردن سیم‌های باطری‌های دستگاه پیس میکر یا ضربان‌ساز قلب بدون جراحی قلب باز، برای نخستین بار در خراسان رضوی در بیمارستان قائم (عج) مشهد میسر شده است.

علیرضا حیدری بکاولی دانشیار قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در برخی از مواقع لید‌ها و یا سیم‌های قدیمی باطری قلب یا پیس‌میکر و دستگاه کاشتنی قلبی به دلیل گذشت زمان، خارج کردن آن با استفاده از روش‌های ساده ممکن نیست و نیاز است که بیمار مورد عمل جراحی باز قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با تجهیز بیمارستان قائم (عج) به تجهیزات و ابزار‌های مورد نیاز، امکان انجام این عمل بدون جراحی برای نخستین بار میسر شد و از این پس می‌توان این خدمت را به بیماران ارائه داد.

دانشیار قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: خارج کردن لید‌ها و یا سیم‌های قدیمی پیس میکر به طور معمول اگر بیش از ۲ سال بگذرد، به دلیل چسبندگی که برای عروق قلب ایجاد می‌کند، ممکن نیست و نیاز به ابزار ویژه‌ای دارد که تا پیش از این بیماران یا تحت عمل جراحی باز قرار می‌گرفتند و یا اینکه برای درمان به تهران اعزام می‌شدند که خوشبختانه این اقدام در مشهد میسر شده است.

وی گفت: از این پس بیمارانی که نیاز به خارج کردن و نصب مجدد این دستگاه را دارند، می‌توانند این خدمت را در بیمارستان قائم (عج) مشهد دریافت کنند.

حیدری بکاولی افزود: ورزش، تغذیه و اجتناب از دخانیات مهمترین عامل سلامت قلب است، عوامل مختلفی در میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تأثیر گذار است که یکی از مهمترین عوامل سبک زندگی ناصحیح است که زمینه ابتلا به این بیماری را در سنین پایین‌تر ایجاد می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.