عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پژوهشگران این دانشگاه موفق به طراحی و ساخت ۲ اختراع پزشکی در حوزه «پلاک استخوانی تغییر زاویه و پلاک استخوانی کوتاه کننده و بلند کننده» شدند.

امیر شاهپوری روز سه شنبه گفت: در عمل‌های جراحی ارتوپدی به خصوص در سالمندان نیاز به ابزار کمک کننده‌ای است که بعد از عمل بتوان شرایط دوران نقاهت را برای بیماران تسهیل کرد.

وی در تشریح ساخت پلاک استخوانی کوتاه کننده و بلند کننده خاطر نشان کرد: در مواردی که نیاز به کوتاه کردن استخوان باشد یک قطعه استخوان به طول مناسب برداشته می‌شود و دو انتهای آن مجدد روبروی هم قرارداده شده و با پلاک ثابت می‌شود تا طول مناسب بدست بیاید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: همچنین جهت افزایش طول استخوان پس از استئوتومی (در درمان آسیب‌های زانو) یک قطعه گرافت استخوانی با اندازه مناسب در بین محل استئوتومی گذاشته می‌شود و با پلاک ثابت می‌شود.

دکتر شاهپوری خاطر نشان کرد: پلاک استخوانی تغییر زاویه نیز در بیمارانی که دچار آرتروز شده اند و یا به هر علتی عضو از مسیر اصلی منحرف شده است، کاربرد درمانی دارد.

وی با بیان اینکه بیماری‌های گروه ارتوپدی در تمام مقاطع سنی مشهود است، تصریح کرد:، اما سالمندان از آن دسته افرادی هستند که بیشتر در معرض شکستگی‌ها قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.