نغمه مستشار نظامی گفت: دفاع مقدس اقیانوس عظیمی است که برای اهالی ادب و هنر جذابیت ویژه و ظرفیت‌های فراوان دارد.

نغمه مستشار نظامی، شاعر و دبیر شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۲ در گفتگوی تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع سهم دفاع مقدس از تولیدات فرهنگی شرکت کرد.

نغمه مستشار نظامی در این گفتگو با اشاره به تجربه خود در جمع‌آوری روایت‌های مادران شهدا در خصوص ظرفیت پرداختن به موضوع دفاع مقدس با ابزارهای هنری گفت: به عنوان یک شاعر وظیفه خود دانستم با مطالعه کتاب‌هایی که در مورد مادران شهدا نوشته شده، اشعاری بنویسم. با مطالعه بسیاری از این کتاب‌ها از جمله «حوض خون»، «تنها گریه کن» و کتاب‌های حوزه زنان ترکیب‌بندهایی نوشتم.

وی ادامه داد: از زمان فرمایش حضرت آقا در خصوص ترکیب‌بندی که برای کتاب «تنها گریه کن» نوشته شد و ایشان فرمودند «ای کاش برای دیگر مادران ارجمند شهیدان در قم -مانند مادر شهیدان زین‌الدّین- و در سراسر کشور نیز زلال قریحه‌ شاعران، آثاری بیافریند»، ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سلسله‌ نشست‌هایی با عنوان «روایت مادری» برنامه‌ریزی و اجرا کردیم. این سلسله‌ نشست‌ها به کتاب‌های نوشته شده در این حوزه می‌پردازد و با حضور مادران شهدا، راوی کتاب و نویسندگان و شاعران محترم تاکنون در ۳۱ استان، محل تولد یا زندگی شهید، برگزار شده است.

مستشار نظامی تصریح کرد: دفاع مقدس، اقیانوس عظیمی است که برای اهالی ادب و هنر، جذابیت ویژه و ظرفیت‌های فراوان دارد و شاعران و نویسندگان بر اساس توانمندی خود در این حوزه به خلق اثر می‌پردازند. خوشبختانه تعداد بانوان شاعر در حوزه دفاع مقدس بسیار است؛ البته به اعتقاد من در زمینه شعر کودک و نوجوان آنچنان که باید کار نشده؛ شاید به این دلیل که مفاهیم مربوط به دفاع مقدس هنوز برای کودک و نوجوان امروز به‌روزرسانی نشده است؛ مطالب باید به گونه‌ای بیان شود که برای مخاطب امروز ملموس باشد؛ حوزه طنز نیز برای کودک و نوجوان جذابیت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار