مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: معمولاً در نیمه دوم سال اقبال مردم برای استفاده از مترو بیشتر از فصل تابستان است؛ اما متوسط تعداد مسافران در طول سال بین یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر متغیر است.
وی در خصوص بهای تمامشده برای هر سفر مترو عنوان کرد: فقط ۲۰ درصد از بهای تمامشده را در قالب بلیت و هزینه سفر از مسافران دریافت میکنیم و ۸۰ درصد باقیمانده در قالب یارانه پرداخت میشود.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه استفاده از خطوط ریلی مترو منجر به کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهر میشود ادامه داد: مدیریت شهری در تلاش است با ارائه بستههای تشویقی ازجمله پرداخت یارانه جهت هزینه سفر، شرایط را برای استفاده عموم از این ناوگان حملونقل فراهم کند.
درستی در مورد حضور آقایان در واگنهای بانوان عنوان کرد: این یک موضوع فرهنگی است؛ اما تمام تلاش ما در مجموعه سیاستگذاری مترو این است که این موضوع به حداقل برسد تا آرامش نسبی برای بانوان تأمین و فراهم شود. در همین راستا هم سعی داریم در بازه زمانی میانمدت و بلندمدت با ارائه بستههای آموزش برای شهروندان، فرهنگ احترام به حقوق بانوان در جداسازی واگن آنها محقق شود.
وی به فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما در چند حوزه فعالیتهایی انجام دادهایم که مؤثر بوده است؛ بهعنوانمثال در قطارهای AC که یکپارچگی دارد در انتهای واگن اول و هفتم از دربهای جداکننده استفاده کردیم که آقایان دستفروش در زمان حرکت امکان ورود به واگن انتهایی که ویژه بانوان است را ندارند. همچنین با استقرار همکاران در حوزه انتظامات و یگان حفاظت تلاش میکنیم به آقایان تذکر داده و از حضور آنان در واگن ویژه بانوان ممانعت شود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران با تأکید بر اینکه تمامی پلهبرقیها در حوزه تعمیر و نگهداری متولی و پیمانکار دارد و با یک فرآیند و پروتکل خاص نگهداری و تعمیر و سرویس میشوند، ادامه داد: حدود ۱۲۰۰ پلهبرقی در شهر زیرزمینی تهران وجود دارد. تلاش داریم تعداد خرابیها صفر باشد؛ اما این امر تقریباً غیرممکن است و با تمامی تمهیداتی که صورت گرفته امکان اینکه تعدادی نقص داشته باشند دور از ذهن نیست.