کاروانسرای ینگی امام البرز در پرونده کاروانسراهای ایران به ثبت جهانی رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی البرز از ثبت جهانی کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ در پرونده «کاروانسراهای ایران» خبر داد.
 رحیم خاکی با اشاره به اینکه پرونده «کاروانسراهای ایران» به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید، گفت: در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که یکشنبه 26 شهریور 1402 در ریاض عربستان برگزار شد، پرونده «کاروانسراهای ایران» تأیید شد وکاروانسرای ینگی امام البرز نیز به عنوان یکی از این کاروانسراها به ثبت جهانی رسید.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: در این پرونده، ۵۴ کاروانسرای ایران ثبت شده‌اند که یکی از این کاروانسرا‌ها ینگی امام البرز در شهرستان ساوجبلاغ است که به عنوان یکی از آثار شاخص تاریخی البرز و درمسیر راه ابریشم قرار دارد.
او ادامه داد: با توجه به اینکه این کاروانسرا از سالم‌ترین کاروانسرا‌ها با معماری خاص است در بازدید‌های کارشناسان یونسکو به عنوان یکی از کاروانسرا‌های شاخص مورد توجه خاص بوده است به گونه‌ای که حتی پس از مرمت دفتری برای کارشناسان سازمان یونسکو دراین کاروانسرا در نظر گرفته شود.
او گفت: البرزاستانی با ظرفیت‌های تاریخی بسیار بالاست و علاوه بر کاروانسرای ینگی امام، محوطه تاریخی ازبکی از ارزش ثبت جهانی برخورداراست و در تلاش برای ثبت این محوطه فاخر نیز هستیم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.