رییس اداره بهداشت و طیور دامپزشکی کرمانشاه گفت : موردی از آنفلوآنزای حاد پرندگان در کرمانشاه مشاهده‌ نشده‌ است .

علیرضا حیدری رییس اداره بهداشت و طیور دامپزشکی کرمانشاه گفت : با عنایت به پایش‌های مستمر تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: آنفلوانزای پرندگان (AI) یک بیماری فوق حاد در طیور هست که در صورت ابتلا گونه‌های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا کرده و باعث ایجاد تلفات بسیاری می‌شود.

وی گفت: پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند.

حیدری افزود: جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ از طریق نصب توری و ترمیم خرابی‌های آن، رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری‌های صنعتی، ضد عفونی کامل محل پرورش مرغ و تجهیزات آن قبل از جوجه‌ریزی، ممانعت از ورود حیوانات دیگر به عنوان ناقلین مکانیکی به محل پرورش مرغ و اعلام هر نوع کاهش شدید مصرف دان و کاهش شدید تولید یا افزایش تلفات به پست‌های دامپزشکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری ذکر کرد.

وی گفت: واکسیناسیون طیور برای واحد‌های صنعتی از جمله مرغ مادر، تخمگذار و بوقلمون انجام می‌شود و برای سایر واحد‌ها برنامه‌ای نداریم.

حیدری به برخی اقدامات در این زمینه اشاره کرد و افزود: اطلاع رسانی به دهیاران و شورا‌های اسلامی روستا مبنی بر گزارش وقوع تلفات غیرعادی در طیور بومی توسط ادارات دامپزشکی شهرستان، برگزاری دوره آموزشی- ترویجی آشنایی با بیماری جهت مرغداران و روستاییان توسط ادارات دامپزشکی با همکاری اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی استان‌ها و مراقبت و پایش فعال بیماری در واحد‌های پرورش تخم گذار از اقدامات در این زمینه است.

وی به شهروندان توصیه کرد: مرغ مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مرغ کشتار روز که تحت نظارت دامپزشکی است خریداری کنند.

حیدری از روستاییان خواست طیور خود را در جایگاه‌های محصور نگهداری کرده و از تماس مستقیم با پرندگان زنده به ویژه در حیات وحش خودداری کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.