توضیح میراث فرهنگی خراسان رضوی درباره تخریب بخشی از ساختمان بیمارستان امام رضا(ع)

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی به تشریح تخریب ساختمان قدیمی رادیولوژی بیمارستان امام رضا (ع) پرداخت.

احسان زهره‌وندی سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به تخریب بخشی از ساختمان بیمارستان امام رضا گفت: ما هر واحدی را که واجد ارزش‌های میراثی باشند را بنا به شرایطی که دارند ثبت میکنیم. البته در راه ثبت هم مسائل خاصی وجود دارد، مثلا برخی موارد بحث رضایت مالک وجود دارد که چالش‌های خاص خودش را دارد، یا مثلاً در برخی موارد باید با اداره اوقاف مکاتبه کنیم.

او  افزود: این بنا ثبت ملی نبوده و پرونده آن هم موجود است و من می‌توانم آن را در اختیار خبرنگاران قرار بدهم. ساختمان مدیریت و ساختمانی که نسبت به بقیه طولانی‌تر است ثبت شده، اما ساختمان رادیولوژی ثبت نشده بود. ما هم زمانی که از این اتفاق مطلع شدیم بلافاصله به محل مراجعه کردیم و متوجه شدیم این ساختمان اصلا ثبت نشده، با این حال صحبت کردیم و گفتیم باید پوسته را بخاطر هماهنگی باسایر قسمت‌های ثبتی با همان شکلی که هست حفظ کنند. البته من شنیدم که آقایی به نام چوپانکاره در همان محل خیریه مغز و استخوان را راه اندازی کردند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: ساختمانی که تخریب شده مربوط به قبل از انقلاب اسلامی ایران است، البته باید متذکر بشوم که سال ساخت این ساختمان با ساختمان‌های اولیه متفاوت است و صرفا از نمای آن‌ها الگو برداری شده است.

زهره‌وندی بیان کرد: ما هم بخاطر حفظ منظر بیمارستان این نما را حفظ کردیم و قرار شد سایر تغییراتی که برای رفاه حال بیماران و خدمات دهی بهتر به ایشان انجام می‌شود را پشت این نما انجام دهیم. من بازهم متذکر می‌شوم که اگر این بنا ثبت میراث شده بود ما الان دادگاهی بودیم و در محضر مقام قضایی باید پاسخگو می‌بودیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی در پایان تصریح کرد: برای این کار با ما هیچ مکاتبه‌ای صورت نگرفته است. بازهم تاکید می‌کنم هیچ گونه تغییر نقشه‌ای برای ما ارسال نشده و ما هم هیچ چیزی را تایید نکرده ایم. اما بعد از آنکه عملیات شروع شد و ما در جریان قرار گرفتیم و به محل مراجعه کردیم قرار شد در هفته پیش رو باهم جلسه‌ای داشته باشیم تا برای ادامه روند تصمیم گیری کنیم. تیم حفظ اثارمان را در محل مستقر می‌کنیم تا نما حفظ شود، البته از نظر ما اگر پشت این نما قرار است اتفاقاتی جهت خدمات دهی بهتر به بیماران انجام شود از نظر ما بلامانع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.