منابع خبری از تصویب لایحه ای در پاکستان خبر می دهند که طبق آن برای پناهجویان افغانستانی مدرک خروج صادر می شود.

شبکه پاکستانی دان‌نیوز به نقل از منابعی گزارش داد پاکستان لایحه‌ای را تصویب کرده است که بر اساس آن به شهروندان افغانستانی که مدارک معتبر برای خروج از پاکستان ندارند در برابر ۸۰۰ دلار برگه خروج داده می‌شود.

این تصمیم هنوز از جانب حکومت پاکستان رسماً اعلام نشده است.

با این حال، برخی منابع محلی در اسلام‌آباد تایید کردند که طبق این تصمیم، افغانستانی هایی که بطور غیر قانونی وارد پاکستان شده یا مهلت ویزای‌شان تمام شده برای خروج از این کشور باید ۸۰۰ دلار پرداخت کنند.

این منابع افزودند شهروندان افغانستانی باید برای طی مراحل گرفتن برگه خروج نیز باید ۳۰ دلار پرداخت کنند.

از زمان به‌ قدرت رسیدن طالبان در بیست و چهارم اسد ۱۴۰۰، دریافت ویزای پاکستان به یک مشکل جدی برای شهروندان افغانستان تبدیل شده است.

به گفته منابع هم اکنون ویزای پاکستان از یک هزار تا ۱۵۰۰ دلار در بازار سیاه فروخته می‌شود. اما به گفته این افراد کوتاه شدن زمان اعتبار ویزا از یک سال به شش ماه، اقامت کسانی را که عمدتا از ترس طالبان افغانستان را ترک کرده‌اند با مشکل مواجه کرده است.

به گفته منابع حکومت پاکستان در بیشتر موارد از تمدید زمان ویزا خودداری می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا تعداد زیادی از دارندگان ویزا با پایان یافتن مهلت اعتبار آن فاقد مدرک اقامتی معتبر محسوب شوند و برای خروج از پاکستان هزینه هنگفتی بپردازند.

علاوه براین شمار زیادی از شهروندان افغانستان ویزای برخی از کشورهای خارجی را دارند اما حکومت پاکستان به آنها اجازه خروج نمی‌دهد.

برخی از شهروندان افغانستان هم که از اروپا برای دیدن خانواده‌ها و دوستان شان به پاکستان رفته‌اند گفتند که موقع خروج از پاکستان با مشکل مواجه شده‌اند.

پاکستان تقریبا در تمام دو سال گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم شده‌اند برخورد شدیدی با مهاجران افغانستانی در آن کشور داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.