مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان اهمیت مبارزه بیولوژیک در ارتقای سلامت محصولات کشاورزی، گفت: با انجام این نوع مبارزه با آفات در استان از مصرف ۲۴ تن انواع سموم کشاورزی جلوگیری شده است.

کیومرث اکبری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: در سال زراعی جاری در سطح ۲۳ هزار و ۴۳۵ هکتار مبارزه بیولوژیک توسط زنبور هابروبراکون با آفات پیله خوار نخود، ساقه خوار ذرت و کرم میوه گوجه فرنگی انجام شده است.

وی افزود: در این نوع مبارزه از موجود زنده و یا مواد حاصل از آن‌ها بر علیه عوامل خسارت‌زای گیاهی از جمله آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز استفاده می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در مبارزه بیولوژیک با تکثیر، رهاسازی و مراقبت از عوامل مفید طبیعت بر علیه عوامل خسارت‌زا کنترل طبیعی و بیولوژیک صورت می‌گیرد یادآور شد: این روش یکی از روش‌های کنترلی مورد استفاده در تولید محصول سالم و ارگانیک است و در سال‌های اخیر تمایل کشاورزان برای بکارگیری آن بیشتر شده و البته پتانسیل توسعه این روش از لحاظ فنی و تجربی با چندین عوامل خسات‌زای دیگر و محصولات کشاورزی بیشتری وجود دارد.

اکبری در زمینه استفاده از زنبور هابروبراکن در مبارزه بیولوژیک در این استان گفت: ۵۰ درصد از هزینه‌های تولید زنبور هابروبراکن به عنوان عامل مفید توسط بخش دولتی پرداخت شده است که این مبلغ از محل یارانه بهینه سازی مصرف سموم و طرح جهش تولید در دیمزار‌ها تامین شده و مابقی توسط خود کشاورزان پرداخت گردیده است.

وی تعداد واحد‌های فعال تولید عوامل بیولوژیک دارای مجوز را در استان پنج واحد اعلام کرد و یادآور شد: برای تولید زنبور هابروبراکن از سوش محلی داخل استان و توسط یکی از واحد‌های فعال استفاده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه گفت: نظارت بر کارگاه، کیفیت و کمیت تولید عوامل بیولوژیک توسط مدیریت حفظ نباتات و واحد‌های تابعه انجام گرفته و تولید و حمل تا مراکز خدمات جهاد کشاورزی توسط واحد‌های تولیدی صورت پذیرفته است.

وی اضافه کرد: در سطح ۲۷۸ هکتار از مزارع استان نیز از ماده بیولوژیک بر علیه آفات استفاده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.